Osa 1.1
Hahmon
menneisyys: Epäuskottavuus
Mitä tulee
hahmon luomiseen, menneisyys on ehkä se kaikkein keskeisin asia johon olisi
syytä pistää enemmän aikaa ja omistautumista. Aloitan itse hahmojeni profiilien
kirjoittamisen aina menneisyydestä, sillä sen kirjoittamisen jälkeen yleensä
huomaa, että myös luonne loksahtelee varsin luontevasti ja pakottamatta
paikoilleen. Menneisyys on kuitenkin varmasti myös se vaativin osio hahmon
luonnissa, sillä siinä punnitaan kaikki mitä hahmo on nykypäivänä. Menneisyys
on myös kirjoitustaitojen mittari, sillä se että vuosia saa ängettyä jämptiksi
ja fiksuksi kokonaisuudeksi vaatii tiivistystaitojen lisäksi myös kynäniekan
taitoja, sillä muuten tekstistä tulee tylsä ja pitkäveteinen. Millä keinoilla
rakennetaan mielenkiintoinen, pelaamista tukeva ja inspiroiva menneisyys, jossa
ei ole ristiriitoja tai epäuskottavuutta? Siihen syventykäämme nyt.
Epäuskottavuus
Epäuskottavuus
on useimmiten se asia mihin hahmot tuppaavat kaatumaan tai vähintään
kompastumaan. Joillain foorumeilla peliin pääsee silti mukaan, vaikka 5-vuotias
ihmislapsi olikin voittanut lohikäärmeen paljain käsin, mutta suurin osa
nykypäivän foorumeista on tiukempia. Epäuskottavuuteen on myös kuolettavan
helppo syyllistyä, sillä pelaammehan mielikuvituksen varassa ja monesti
hahmonluomishuumassa ei huvita jäädä pohtimaan liian pitkäksi aikaa yksittäisiä
kohtia hahmon menneisyydessä. Silti teroitan, että uskottavuuteen kannattaa
kiinnittää huomiota, vaikka sitten pelattaisiin fantasia-maailmassa. Jokaisella
fropemaailmalla on kuitenkin rajat, historia ja luonnonlait, joiden varaan koko
maailma on luotu ja niitä kannattaa myös kunnioittaa. Epäuskottavuudesta pääsee
eroon käymällä läpi pienen check-listin ennen hahmo-anomuksen lähettämistä:
1) Mille ajalle peli sijoittuu ja
ovatko kaikki hahmoni menneisyyden tapahtumat loogisia aikaan nähden? Esim. keskiaikapelissä on syytä kiinnittää
huomiota naisen asemaan, mikäli pelataan naishahmolla. Millainen oli
koulutusjärjestelmä pelin ajassa, vastaavatko kaikki tapahtumat sitä? Millainen
perhemalli oli arvostetuin siihen aikaan, eli olivatko perheenjäsenet aina
hyvin läheisiä toisilleen, vai harjoitetaanko enemmän nykyajan käsitettä
perheestä? Lukekaa vaikka vielä kertaalleen läpi pelin kuvausta ja varmistakaa,
että kaikki toimii.
2) Ovatko kaikki hahmoni teot
järkeviä hahmon ikään nähden? Ole realistinen! Eli oletko kirjoittanut menneisyyteen nimeen
omaan siitä 5-vuotiaasta lohikäärmeentappajalapsesta. Vähän realistisempia
mokia näkee paljon keskiaikapeleissä, joissa orpolapset vaan sattuvat pääsemään
jonkin ammatin oppiin, jossa kaikkihan ammatin harjoittajat ovat niin mukavia
ja hyväntahtoisia, että ottavat nurkkiinsa orpolapsia. Toinen yleinen näky on
niin kutsutut ihmelapset, joita monet haluavat pelata. Eli ne erittäin
lahjakkaat lapset. Muistakaa aina verrata esim. pikkusiskoihin ja veljiinne,
jos teillä sellaisia on, tai vaikkapa ala- ja ylä-astelaisiin kun näette niitä
paikallisen koulun pihoilla ja miettikää kerran siitä näkökulmasta onko
hahmonne ollut mahdollista suorittaa kaikkia niitä tekoja, mitä olette
menneisyyteen kirjoittanut.
3) Miten hahmosi menneisyyden
traagiset tapahtumat ovat vaikuttaneet hahmon aikuisuuteen? Tämä on kohta mitä haluan erityisesti
painottaa, sillä olen nähnyt enemmän kuin liikaa sellaisia hahmoja, jotka ovat
selvinneet vanhempiensa murhista, massalahtauksista, murhayrityksistä,
rakkaansa taposta ja ties mistä ilman mitään vaikutusta aikuisiällä. Mikäli
hahmon menneisyydessä on tapahtunut yksikin kuolema tämän silmien edessä, niin
uskokaa huviksenne, siitä ei noin vain päästä yli. Pienemmätkin tapahtumat
kuten autokolarin todistaminen voi olla joillekin ihmisille todella traumatisoivaa.
Panostakaa tähän välttäkää kirjoittamasta hahmonne menneisyyteen suuria murhia,
mikäli haluatte pelata täysin elämäniloista ja huoletonta hahmoa (eri asia jos
huolettomuus on hahmosi tapa reagoida tilanteeseen, mutta muistakaa silloin
kirjoittaa se ylös!).
4) Olenko jättänyt vahingossa
jotain kirjoittamatta? Edelliseen
kohtaan liittyen, mutta myös omana juttunaan, toisinaan me mietimme jotakin
selitystä jollekin käyttäytymismallille, mutta unohdamme kirjoittaa sen ylös.
Lue vielä kerran hahmosi historia läpi ja mieti voitko vielä tarkentaa syitä
siihen miksi jokin asia meni, kuten meni tai selittää paremmin jonkin
tapahtuman vaikutuksia hahmoosi. Muistakaa myös, että selittämällä asioita
tarkemmin teette hahmon historiasta uskottavamman, sillä lukijalle ei jää
päähän enää kysymystä miksi.
Sivuten hahmon tekoja ja traagisten kokemusten vaikutusta nykyhetkeen olisi yleisesti hyvä ottaa huomioon, miten hahmon ulkopuoliset tekijät ja hahmon reaktiot niihin ovat vaikuttaneet hänen asenteisiinsa, käsityksiinsä ja aatteisiinsa.
VastaaPoistaOikeastaan kyse on tuon traagisten kokemusten vaikutusten yleiselle tasolle viennistä: myös onnenpotkut tai neutraaleiksi laskettavat tilanteet ja hahmon toiminta niissä muokkaavat hänen persoonaansa. Se, lukeeko hahmo itsensä maisteriksi vai jättää peruskoulun kesken vaikuttaa suuresti sekä myöhempiin vaiheisiin että hänen ajatusmaailmaansa, koulutustasohan kuitenkin on aika suuri erottaja ihmisissä.
Myös esimerkiksi johonkin porukkaan liittyminen ja sen ajatusmaailmalle altistuminen on tapahtuma, joka todennäköisesti vaikuttaa siihen, miten hahmo näkee ja kokee maailman. Ropeeni oli kerran kovasti tulossa hahmo, joka oli ollut väkivaltaisen jengin jäsen, mutta sitten yhtäkkiä karistanut jengielämän seuraamuksitta yltään ja oli luonteen mukaan nykypäivänä yhtä tahrautumaton, viaton ja optimistisen sinisilmäinen kuin pikkuvauva.
Muita missään määrin mainittavia skenaarioita ei tule nyt mieleeni. Hienoa opasta olet luomassa! Odotan mielenkiinnolla muita osia.