Näitä
ajatuksia herätti tapaus Riimusudet. Peli, joka tunnetaan yhtenä Suomen fropehistorian
aktiivisimmista: reilusti yli 100 hahmoa ja kymmeniä pelaajia. Nyt pelin
ylläpito kuitenkin päätti lopettaa pelin omista henkilökohtaisista syistään ja
ilmoitti sulkevansa pelifoorumin tammikuusta 2013 lähtien. Vaikka halukkaita
ylläpitäjä-ehdokkaita oli paljon ja monet pelaajista ehdottivat pelin
jatkamista ilman alkuperäistä ylläpitoa, heidän päätöksensä oli järkähtämätön.
Oli oikeasti todella surullista lukea kaikkia niitä pelaajien jättämiä
viestejä, jotka oli osoitettu pelin ylläpitäjien luomaan lopetus-keskusteluun.
Se laittoi todella ajattelemaan, onko ylläpitäjillä täysin oikeutta lopettaa
peliä ja siihen päälle vielä kieltää, ettei mitään vastaavaa (esim. jatko-osaa
jonkin toisen ylläpitämänä) saa luoda. Pelaajat kaikkine hahmoineen ovat
mielestäni aivan yhtä oikeutettuja päättämään pelin jatkosta kuin pelin
luojatkin. Ylläpitäjänä tiedän itse kuinka rankkaa ja aikaa vievää se touhu
saattaa olla ja usein myös ei niin kovinkaan palkitsevaa. Hiljaisten pelien
kaatuminen on ymmärrettävää, sillä ilman pelaajia ei ole peliä. Omasta
mielestäni nykypäivän ylläpitäjät nostavat itseään toisinaan liian paljon
pelaajien ylle, sillä loppujen lopuksi pelaajien vuoksihan niitä fropeja
perustetaan, ei meidän ylläpitäjien.
Olen myös
itse pelannut Riimusissa aiemmin ja arvostan pelin omalaatuista konseptia,
samankaltaista ei tällä hetkellä fropemaailmassa ole. Ja vaikka joku sellaisen
haluaisikin perustaa, jaksavatko kaikki nämä kymmenet Risun pelaajat siirtyä
luomaan uusia hahmoja tähän uuteen konseptiin. En usko. Jos monen pelaajan
fropeharrastus loppuu Riimususien kaatumiseen, tuntuu itsestäni lähinnä vain
hyvin pahalta, että tauko tai pelin jättäminen uusiin käsiin eivät olleet
ylläpidolle edes vaihtoehtoja kun lopullisen päätöksen teko tuli vastaan. Haluan kuitenkin korostaa, että nyt ei ole kyse vain Risusta, eikä tätä tekstiä ole tehty vastakirjoituksesti juuri Risun lopetukselle, vaan yleisesti adminien vallankäytölle.
Suurien pelien lopettaminen on myös tällä hetkellä yksi suuri syy siihen miksi hetki hetkeltä alkaa vaikuttaa enemmän siltä, että fropetus on sukupuuttoon kuoleva harrastus, sillä harvat pitkäikäisten pelien pelaajista jaksavat enää lähteä etsimään uutta peliä pienten, tulevaisuudeltaan epävarmojen aloittelevien pelien parista. Näkisin nykyisen tilanteen eräänlaisena taitekohtana suomalaisen froolipelien aikajanalla, aika näyttää nouseeko nykyhetken uusista peleistä jokin sellainen yksilö, joka onnistuu korvaamaan aukkoja, joita nämä lopettavat suuret pelit jättävät. Haluan itse uskoa, että rakkaus fropetukseen on yhä olemassa ja että tämän harrastuksen kuihtuminen hiljaisiin kausiin on vain kauhuskenaario, johon ei oikeasti tule uskoa.
Suurien pelien lopettaminen on myös tällä hetkellä yksi suuri syy siihen miksi hetki hetkeltä alkaa vaikuttaa enemmän siltä, että fropetus on sukupuuttoon kuoleva harrastus, sillä harvat pitkäikäisten pelien pelaajista jaksavat enää lähteä etsimään uutta peliä pienten, tulevaisuudeltaan epävarmojen aloittelevien pelien parista. Näkisin nykyisen tilanteen eräänlaisena taitekohtana suomalaisen froolipelien aikajanalla, aika näyttää nouseeko nykyhetken uusista peleistä jokin sellainen yksilö, joka onnistuu korvaamaan aukkoja, joita nämä lopettavat suuret pelit jättävät. Haluan itse uskoa, että rakkaus fropetukseen on yhä olemassa ja että tämän harrastuksen kuihtuminen hiljaisiin kausiin on vain kauhuskenaario, johon ei oikeasti tule uskoa.
Kaikille
fropettajille, nimeen omaan pelaajille, kiitos, te teette ne maailmat joissa
pelaatte.
Alkuperäinen osoite |
Mun mielestä alkuperäisen ylläpitäjät toki saavat krediitit luomastaan pelistä, mutta miksi innokkaat eivät voisi peliä ylläpitää kun oma kiinnostus/aika loppuu?
VastaaPoistaTai siis, pelaajathan loppujen lopuksi sen pelin luovat, ylläpito vain luo suotuisat olosuhteet ja tekee ne työt joista suurin osa pelaajista ei edes tiedä.
Tai kun miettii miten itse on roolipelannut ja miten on omalla hahmollaan onnistunut luomaan jotain uutta peliin. Ja myöhemmin huomasi että muut ihmiset tulivat hienosti perässä ja parantelivat lopulta sitä melko yksiuloitteista ja haparoivaa hahmoa/juonta/ajatusta.
Ja jokainen pelaaja tuo kuitenkin jotain uutta peliin, mikäli on vähääkään aktiivinen.
Ja täytyy todella sanoa muuten tähän vielä kun lueskelin noita vanhoja postauksiakin, että kyllä ne vanhat hahmot on tärkeimpiä. Hassua kyllä, mun lempparihahmot on syntyneet tunnissa, parissa ja edelleenkin elävät, josseivat itse roolipelissä mutta mun omassa päässäni vähintäänkin. Joskus vain on viisaampaa vetää se hahmo foorumilta syrjään koska olosuhteet ja juonet muuttuvat niin radikaalisti että... sille hahmolle ei sellaisenaan ole sijaa eikä sitä osaa sopeuttaa enää pelin kulkuun samalla tavalla.
Mutta joo, eksyin aiheesta. Sori.
Mm, olen itsekin täysin sitä mieltä, että kunnia pelistä kuuluu adminille. On pakko sanoa, että jos esimerkiksi omista peleistäni Kashome olisi tullut vaiheeseen, jossa olisi itse täytynyt lopettaa, olisi ollut todella vaikea antaa peliä muiden käsiin tai edes hankkia toista ylläpitäjää jos kiirettä olisi ollut... Kyse on kuitenkin omasta luomuksesta. Mutta todellinen pointti on siinä, että onko ylläpitäjillä oikeutta olla niin itsekkäitä omaa luomustaan kohtaan. :/
VastaaPoistaTietyllä tapaa mä ymmärrän sen että on vaikea luovuttaa sitä toisten käsiin ja meidänkin pelin ylläpitäjä on sinäänsä ollut tosi rohkea sen suhteen, etenkin kun nyt on näitä vaikeuksia ollut.
VastaaPoistaMutta toisen luomaa roolipeliä olisi kyllä hankala ylläpitäjää jos ei olisi alusta alkaen ollut mukana, koska sen sisälle pääseminen kuitenkin vie aikansa.