16. tammikuuta 2013

Hahmoprokkis (osa 1.1)

Hahmot, nuo varsin olennainen osa fropetusta, ovat tällä kertaa uudet bloggausjatkumon aihe. Mitä pidempään fropemaailmassa pyörii sitä paremmin osaa erottaa hyvien ja huonojen hahmojen väliset erot, sekä mahdollisesti sanoa jo hahmon perusteella kuinka pitkään kunkin hahmon pelaaja on ollut kuvioissa mukana. Itse haluaisin nähdä hahmojen luonnin aina vain kehittyvää taitona, jota jokainen fropettaja höystää ja hienosäätää koko ajan. Seuraava hahmo on aina edellistä hiotumpi. Todellisuus ei kuitenkaan aina valitettavasti mene näin. Kenties se johtuu siitä, etteivät pelaajat saa tarpeeksi rakentavaa kommenttia hahmoistaan, ajanpuutteesta hahmon rakennuksessa tai yksinkertaisesti siitä, ettei palautetta haluta kuulla. Joka tapauksessa päätin nyt omistaa tässä muutaman merkinnän hahmon rakennukselle ja toivon, että näistä merkinnöistä on hahmojen kehittämisessä hyötyä erityisesti aloitteleville pelaajille. ^^

Osa 1.1
Hahmon menneisyys: Epäuskottavuus

Mitä tulee hahmon luomiseen, menneisyys on ehkä se kaikkein keskeisin asia johon olisi syytä pistää enemmän aikaa ja omistautumista. Aloitan itse hahmojeni profiilien kirjoittamisen aina menneisyydestä, sillä sen kirjoittamisen jälkeen yleensä huomaa, että myös luonne loksahtelee varsin luontevasti ja pakottamatta paikoilleen. Menneisyys on kuitenkin varmasti myös se vaativin osio hahmon luonnissa, sillä siinä punnitaan kaikki mitä hahmo on nykypäivänä. Menneisyys on myös kirjoitustaitojen mittari, sillä se että vuosia saa ängettyä jämptiksi ja fiksuksi kokonaisuudeksi vaatii tiivistystaitojen lisäksi myös kynäniekan taitoja, sillä muuten tekstistä tulee tylsä ja pitkäveteinen. Millä keinoilla rakennetaan mielenkiintoinen, pelaamista tukeva ja inspiroiva menneisyys, jossa ei ole ristiriitoja tai epäuskottavuutta? Siihen syventykäämme nyt.

Epäuskottavuus

Epäuskottavuus on useimmiten se asia mihin hahmot tuppaavat kaatumaan tai vähintään kompastumaan. Joillain foorumeilla peliin pääsee silti mukaan, vaikka 5-vuotias ihmislapsi olikin voittanut lohikäärmeen paljain käsin, mutta suurin osa nykypäivän foorumeista on tiukempia. Epäuskottavuuteen on myös kuolettavan helppo syyllistyä, sillä pelaammehan mielikuvituksen varassa ja monesti hahmonluomishuumassa ei huvita jäädä pohtimaan liian pitkäksi aikaa yksittäisiä kohtia hahmon menneisyydessä. Silti teroitan, että uskottavuuteen kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka sitten pelattaisiin fantasia-maailmassa. Jokaisella fropemaailmalla on kuitenkin rajat, historia ja luonnonlait, joiden varaan koko maailma on luotu ja niitä kannattaa myös kunnioittaa. Epäuskottavuudesta pääsee eroon käymällä läpi pienen check-listin ennen hahmo-anomuksen lähettämistä:

1) Mille ajalle peli sijoittuu ja ovatko kaikki hahmoni menneisyyden tapahtumat loogisia aikaan nähden? Esim. keskiaikapelissä on syytä kiinnittää huomiota naisen asemaan, mikäli pelataan naishahmolla. Millainen oli koulutusjärjestelmä pelin ajassa, vastaavatko kaikki tapahtumat sitä? Millainen perhemalli oli arvostetuin siihen aikaan, eli olivatko perheenjäsenet aina hyvin läheisiä toisilleen, vai harjoitetaanko enemmän nykyajan käsitettä perheestä? Lukekaa vaikka vielä kertaalleen läpi pelin kuvausta ja varmistakaa, että kaikki toimii.

2) Ovatko kaikki hahmoni teot järkeviä hahmon ikään nähden? Ole realistinen! Eli oletko kirjoittanut menneisyyteen nimeen omaan siitä 5-vuotiaasta lohikäärmeentappajalapsesta. Vähän realistisempia mokia näkee paljon keskiaikapeleissä, joissa orpolapset vaan sattuvat pääsemään jonkin ammatin oppiin, jossa kaikkihan ammatin harjoittajat ovat niin mukavia ja hyväntahtoisia, että ottavat nurkkiinsa orpolapsia. Toinen yleinen näky on niin kutsutut ihmelapset, joita monet haluavat pelata. Eli ne erittäin lahjakkaat lapset. Muistakaa aina verrata esim. pikkusiskoihin ja veljiinne, jos teillä sellaisia on, tai vaikkapa ala- ja ylä-astelaisiin kun näette niitä paikallisen koulun pihoilla ja miettikää kerran siitä näkökulmasta onko hahmonne ollut mahdollista suorittaa kaikkia niitä tekoja, mitä olette menneisyyteen kirjoittanut.

3) Miten hahmosi menneisyyden traagiset tapahtumat ovat vaikuttaneet hahmon aikuisuuteen? Tämä on kohta mitä haluan erityisesti painottaa, sillä olen nähnyt enemmän kuin liikaa sellaisia hahmoja, jotka ovat selvinneet vanhempiensa murhista, massalahtauksista, murhayrityksistä, rakkaansa taposta ja ties mistä ilman mitään vaikutusta aikuisiällä. Mikäli hahmon menneisyydessä on tapahtunut yksikin kuolema tämän silmien edessä, niin uskokaa huviksenne, siitä ei noin vain päästä yli. Pienemmätkin tapahtumat kuten autokolarin todistaminen voi olla joillekin ihmisille todella traumatisoivaa. Panostakaa tähän välttäkää kirjoittamasta hahmonne menneisyyteen suuria murhia, mikäli haluatte pelata täysin elämäniloista ja huoletonta hahmoa (eri asia jos huolettomuus on hahmosi tapa reagoida tilanteeseen, mutta muistakaa silloin kirjoittaa se ylös!).

4) Olenko jättänyt vahingossa jotain kirjoittamatta? Edelliseen kohtaan liittyen, mutta myös omana juttunaan, toisinaan me mietimme jotakin selitystä jollekin käyttäytymismallille, mutta unohdamme kirjoittaa sen ylös. Lue vielä kerran hahmosi historia läpi ja mieti voitko vielä tarkentaa syitä siihen miksi jokin asia meni, kuten meni tai selittää paremmin jonkin tapahtuman vaikutuksia hahmoosi. Muistakaa myös, että selittämällä asioita tarkemmin teette hahmon historiasta uskottavamman, sillä lukijalle ei jää päähän enää kysymystä miksi.

Tällä listalla olen pyrkinyt tarkistamaan omien hahmojen menneisyyksiä epäuskottavuuden varalta. Mikäli jollakin tulee mieleen muuta, olkaa vapaita laittamaan kommentteihin lisä merkintä tälle check-listille. Muistakaa myös selittää miksi!

1 kommentti:

  1. Sivuten hahmon tekoja ja traagisten kokemusten vaikutusta nykyhetkeen olisi yleisesti hyvä ottaa huomioon, miten hahmon ulkopuoliset tekijät ja hahmon reaktiot niihin ovat vaikuttaneet hänen asenteisiinsa, käsityksiinsä ja aatteisiinsa.

    Oikeastaan kyse on tuon traagisten kokemusten vaikutusten yleiselle tasolle viennistä: myös onnenpotkut tai neutraaleiksi laskettavat tilanteet ja hahmon toiminta niissä muokkaavat hänen persoonaansa. Se, lukeeko hahmo itsensä maisteriksi vai jättää peruskoulun kesken vaikuttaa suuresti sekä myöhempiin vaiheisiin että hänen ajatusmaailmaansa, koulutustasohan kuitenkin on aika suuri erottaja ihmisissä.

    Myös esimerkiksi johonkin porukkaan liittyminen ja sen ajatusmaailmalle altistuminen on tapahtuma, joka todennäköisesti vaikuttaa siihen, miten hahmo näkee ja kokee maailman. Ropeeni oli kerran kovasti tulossa hahmo, joka oli ollut väkivaltaisen jengin jäsen, mutta sitten yhtäkkiä karistanut jengielämän seuraamuksitta yltään ja oli luonteen mukaan nykypäivänä yhtä tahrautumaton, viaton ja optimistisen sinisilmäinen kuin pikkuvauva.

    Muita missään määrin mainittavia skenaarioita ei tule nyt mieleeni. Hienoa opasta olet luomassa! Odotan mielenkiinnolla muita osia.

    VastaaPoista