Ja niin se romahtikin, aika pian oikeastaan. Sen jälkeen
syntyi Kashome RPG. Peli, jonka ei ollut tarkoitus ikinä kaatua, mutta kohtalo
otti tällä kertaa ohjat käsiin, kun serveri ajettiin konkurssiin. Vaikka olin
kyllä ladannut koneelle tekstitiedostot (jotka Kashomella ovat lähemmäs 70
arkkia pitkät), ulkoasun, juonien ja kaikkien hahmojen menetys olivat liian iso
isku pelin herättämiselle. Samalla kertaa kaatui suositumpi ja kompaktimpi
keskiaikapeli Noitavaino RPG. Sen tietojen suhteen olin ollut varomattomampi,
mitään ei jäänyt foorumin lisäksi.
Fiksumpi olisi ehkä jo vihdoin ymmärtänyt, että ylläpitäjän
nimike ei ehkä ollut se kutsumisroolini tässä maailmassa, mutta jääräpäisenä
päätin kokeilla vielä kerran. Syntyi Abrasta RPG, joka perustui ihailemalleni
steampunkille ja Ghibli-studion luomusten kaltaiseen maisemointiin. Abrastan
idea ei ollut varsinaisesti toimimaton, eikä se tuhoutunut serverin alasajossa.
Kaikki ei silti ollut kohdallaan, sillä vaikka peli oli ollut käynnissä useita
kuukausia aloin menettämään omaa mielenkiintoani siihen. On vihdoin pakko
katsoa itseäni peiliin ja todeta, että loppujen lopuksi en vain ole
ylläpitäjähenkinen persoona, ainakaan jos se taakka täytyy kantaa yksin.
Ajattelin nyt mennä todella syvälliseksi, mutta onko kukaan
koskaan ajatellut minuuttaan foorumiroolipelaajana? En itse pahemmin ollut
keskittynyt tähän ajatukseen aikaisemmin, mutta viimeiset viisi kuukautta
pistivät miettimään, että minkälainen pelaaja oikeastaan itse olen. Osittain
tämä pohdinta on ollut vain pieni osa sitä pohdintaa, jota olen käynyt
kokonaisvaltaisesti itsestäni ihmisenä maailman heittäytyessä haasteelliseksi.
En ole saanut vielä selville ihan täyttää vastausta, mutta luulen saaneeni
ainakin osittain kiinni ideasta.
Pelien ylläpitäminen osoitti, että en ole admin-tyylinen
ihminen. Toimin ihan hyvin toisena ylläpitäjänä ja moderaattorina. Toisin
sanoen silloin kun joku muu on jakamassa vastuuta, mutta loppujen lopuksi
ylläpitäjän nimike oli minulle liian yksinäinen ja statuspainotteinen tie
kuljettavaksi. Huomasin viihtyväni enemmän ulkoisen tarkkailijan toimessa.
Toisin sanoen, täällä Soihdussa, missä voin omalla tavallani olla avuksi ja
iloksi muille foorumiroolaajille, sekä samaa aikaa olla vastuussa koko
prokkiksestani yksin, kuitenkin huoletta ja vailla paineita menestyksestä.
Huomasin myös nauttivani pelaamisesta enemmän muiden luomissa peleissä. Rakastavani
muiden peleihin luomiani hahmoja enemmän, kuin omiin peleihin luomia hahmoja.
Innostuvani juonista enemmän muiden maailmoissa kuin omissani. Miksi? En ole
vieläkään aivan varma, sillä uskaltaisin väittää, että valtavirralla asia on
juuri päinvastoin.
Tiedän pettäneeni useita ihmisiä matkan varrella. Kashome ja
Noitavainokin jättivät jälkeensä pelaajia, jotka elättelivät toivoa noususta
vielä pitkään serverien kaatumisen jälkeen. Abrasta on silti suurempi häpeä,
sillä itsehän olen aina paukuttanut uusien pelien admineille että "jaksaa,
jaksaa, polkee, polkee", sekä surrut sitä kun nuoria pelejä on lopettanut.
Nyt heitin itse pyyhkeen kehään vedoten itseeni ja vaikka se kenties on se
paras syy lopettaa, on silti vaikea sen jälkeen ilmoittaa kaavailevansa jotakin
uutta prokkista.
Ennen kaikkea tämä teksti on kuitenkin anteeksi pyyntö
niille, jotka ovat joutuneet pettymään, koska en ole tuntenut itseäni tarpeeksi
hyvin. Samalla haluan herättää ajatuksia kaikissa niissä, jotka pelaajina
harkitsevat oman pelin perustamista. Suosittelen lämpimästi tutkimaan hetken
itseään ja miettimään missä muodossa fooruroolauksesta nauttii eniten itse.
Ylläpitäjän asema on se haluttu Position Zero, mutta se paikka on usein myös
aika yksinäinen ja kaikkitietävä. Ja kuten kirjallisuudessakin, monet
rakastavat lukemista ja mukaansa tempaavia tarinoita, mutta on täysin eri asia
olla tarinan kirjoittaja, joka tietää lähes aina mitä seuraavalta sivulta tulee
vastaan.
Itse olen myös todennut että sinäänsä ylläpitäjäksi musta ei ole, ainakaan yksin. Toimivan parin kanssa homma luonnistuisi varmasti oikein hyvin ja toisaalta ehkä monen vuoden pelikokemus ja moderaattorina toimiminen on opettaneet paljon, varsinkin kun koko pelin maailma, idea ja henki on niin tuttua kauraa.
VastaaPoistaKuitenkin täytyy sanoa että haittapuoli siinä että on tehnyt pitkän uran moderaattorina on se, ettei osaa toisaalta enää olla ns. tavallinen pelaaja. On tottunut ottamaan tiettyjä vapauksia ja toimia kyselemättä kauheasti keneltäkään kunhan pysytään yhteisten pelisääntöjen sisällä.
Ja kyllä se hieman harmittaakin, sillä "tavallisena" pelaaja yritän kuitenkin ottaa sitä moderaattorin vastuuta itselleni. Kun joskus olisi kiva olla pelaaja ilman mitään vastuuta itsessään pelimaailmasta, kotisivuista, ulkoasuista, foorumin siisteydestä, aloittelevista pelaajista yms.
Mutta kun en kerta kaikkiaan vain osaa ja saan sitten pyydellä anteeksi sitä miten asiattomasti työnnän nenäni sellaisiin asioihin, joihin ei tarvitsisi.
... No, mutta joo, onhan siinä se yksi puoli. Olenpahan ainakin kiinnostunut pelin tulevaisuudesta ja tahdon viedä sitä eteenpäin edes jollakin tavalla. Joskus toivoisin sitä muiltakin pelaajilta. On tylsää olla yksin innostunut kehittelemään juonta/peliä/sivustoa yms.
Pakko sanoa, että minusta olisi hienoa, jos jokainen pelaaja toimisi myös sisäisen pienen moderaattorinsa opastamana. On harmillista, miten vahvasti "rivipelaajalat" tuntuvat kokevan roolinsa foorumilla olevan vain kehitellä hissuksiin ja omassa nurkassaan omille hahmoilleen pieniä kuvioita ja ihmissuhteita. Uskaltaminen osallistua, ehdottaa ja tehdä aloitteita isompien mättöjen suhteen on usein melkein olematonta, vaikka eihän sen tarvitsisi olla niin. Olisi vain hauskempaa, jos väki puuttuisi enemmän suureen kuvioon ja haastaisi myös ylläpidon ajattelemaan asioita uusiksi.
PoistaItsehän olen aina tunkeutunut nopeasti uusissa ropeissa ylläpitoon kiinni, ja useassa tapauksessa lähtenyt hyvinkin suvereenisti rakentamaan puuttuvia instituutioita niiden maailmoihin, jos vain olen hyväksynnän hommaan ylläpidolta saanut. Omia pelejä aloin polkaista pystyyn melko nopeasti, enkä koskaan kokenut ylläpitäjyyttä rasitteeksi - päin vastoin, nautin siitä, että voin vihdoin ajaa asioita eteenpäin eikä tarvitse tuskastella sitä, kuinka ylimmältä auktoriteetilta ei saa juuta eikä jaata poissaolevuuden takia.
On se jännä, miten montaa eri tyyppiä meitä fooruropettajia on. Mutta näin sivuheittona Achalle, vaikka Christinelle tässä vähän vastailinkin: menneet ovat menneitä, sinulle varmasti annetaan anteeksi, ja sentään kohtasit ongelmasi ja hoidit sen reilusti, etkä jättänyt hommaa roikkumaan limboon.
Täytyy sanoa että toisaalta kaipaisin kyllä itsekin muilta pelaajilta jonkinlaista innostusta osallistua suurempiin kuvioihin. Etenkin viime aikoina sitä todella huomaa ettei ketään muu ole osallistumassa suuriin juonikuvioihin millään lailla.
Poista"kuinka ylimmältä auktoriteetilta ei saa juuta eikä jaata poissaolevuuden takia."
Kiitos, juuri tätä tarkoitan. Ja vaikka itse olen tunkeutunut ylläpitäjien alueelle myöskin melko paljon, niin ärsyttää silti ettei itseä "korkea-arvoisempi" pelaaja sano mielipiteitä tai ylipäätänsä anna minkäänlaista kantaa muutoksille tai asioille joita esittää tai ehdottaa. Tai pientä apuakaan ei saa silloin kun ottaisi sitä mieluusti vastaan ihan vain vaikka oikoluvunkin puolesta.
Ja tosiaan, tärkeintähän on tehdä oikein ja mikäli ylläpitohomma ei vain napannut, niin... Näen pahempana asiana ylläpitäjän jota ei kiinnosta pätkän vertaa oma peli.