17. tammikuuta 2013

Hahmoprokkis (osa 1.2)

Osa 1.2
Hahmon menneisyys: Monipuolisuudella peli-iloa

Mitä tulee hahmon luomiseen, menneisyys on ehkä se kaikkein keskeisin asia johon olisi syytä pistää enemmän aikaa ja omistautumista. Aloitan itse hahmojeni profiilien kirjoittamisen aina menneisyydestä, sillä sen kirjoittamisen jälkeen yleensä huomaa, että myös luonne loksahtelee varsin luontevasti ja pakottamatta paikoilleen. Menneisyys on kuitenkin varmasti myös se vaativin osio hahmon luonnissa, sillä siinä punnitaan kaikki mitä hahmo on nykypäivänä. Menneisyys on myös kirjoitustaitojen mittari, sillä se että vuosia saa ängettyä jämptiksi ja fiksuksi kokonaisuudeksi vaatii tiivistystaitojen lisäksi myös kynäniekan taitoja, sillä muuten tekstistä tulee tylsä ja pitkäveteinen. Millä keinoilla rakennetaan mielenkiintoinen, pelaamista tukeva ja inspiroiva menneisyys, jossa ei ole ristiriitoja tai epäuskottavuutta? Siihen syventykäämme nyt.

Monipuolisuus

Todella usein, aivan liian usein, kun lukee toisten hahmojen menneisyyksiä, sitä tulee ajatelleeksi, että ne kaikki muistuttavat toisiaan. Kaikki menneisyydet alkavat siitä kun hahmo syntyy jossain maailman kolkassa, tulee hylätyksi tai kasvaa perheensä parissa, aikuistuu ja lähtee kotoa. On fakta, että kun kyse on olentojen menneisyydestä, niin peruskulku on aina sama. Miten menneisyyteen saa luotua hieman tvistiä, mikä tukee hahmon pelattavuutta, sekä tekee menneisyydestä lukijalle mieluisamman?

1) Vaihda kertojaa. Lähestulkoon aina menneisyys on kirjoitettu tarinankertojan näkökulmasta. Kokeile tällä kertaa jotain erilaista, esim. minä-kertojaa. Minä-kertojalla on mahdollista luoda menneisyyteen ihan oma ote ja mahdollisesti myös selittää hieman paremmin millä tavoilla hahmosi on reagoinut mihinkin tilanteeseen.

2) Lisää yksityiskohtien määrää. Monesti hahmojen historiassa ei edes uskalleta sen enempää uppoutua pienempiin vaiheisiin elämässä. Välttelyn syynä saattaa olla sekavuuden pelko tai se, että kummalliset triviat katkaisevat muuten sujuvan tekstin. Itse kuitenkin kannustan tähän, koska pelaaja itse saattaa saada parempaa otetta hahmostaan, mikäli on kirjoittanut juuri siitä yhdestä lapsuuden lelusta mikä oli todella tärkeä tai vaikkapa jostain muistosta joka liittyi leikkipuistoon ja veljeen/siskoon. Lemmikkieläimet, suosikkikorut tai menneisyydestä nykypäivään asti seurannut lempisatu voivat olla mielenkiintoisia yksityiskohtia. Älä kuitenkaan liioittele, vain pari triviaa on jo tarpeeksi yhteen menneisyyteen.

3) Aloita yllättävällä tavalla. Esim. muistikuva jostain tapahtumasta tai muutama säe lapsuuden tuutulaulusta voisi toimia hyvin menneisyyden aloituksena. Kenties voisit kokeilla mennä menneisyydessä hahmosi syntymästä vielä vähän pidemmälle ja kokeilla kertoa myös hieman vanhempien historiasta? Leikitelkää menneisyyden kirjoittamisella ja käyttäkää luovuutta!

4) Älä kirjoita sivuhahmoja ulos hutaisten. Tämä kohta koskee erityisesti vanhempia, joista fropettajat yleensä haluavat päästä mahdollisimman nopeasti eroon, mutta tosiasiassa vanhemmat ovat meille kaikille jollain tavalla tärkeitä, vaikkeivät ne välit kaikkein parhaat olisikaan. Koettakaa elää menneisyyttä hieman tunteella: kukaan ei toivu äitinsä kuolemasta parissa päivässä tai jätä välistä isänsä hautajaisia (ellei nyt varsinaista vihasuhdetta ole olemassa). Miettiä voisi myös mitä vanhemmilta jäi perinnöksi lapsilleen.

5) Lisää hahmosi tien varrelle lisää tuttavuuksia. Itse syyllistyn hyvin usein siihen, että vältän kirjoittamasta hahmoilleni tuttuja matkan varrelle, erityisesti jos puhutaan pitkäikäisestä hahmosta, mutta tosiasiassa kontaktit, joita on luotu elämän varrella voivat toimia myöhemmin pelatessa todella kiinnostavina juonenalkuina. Voit esimerkiksi hakea muita pelaajia pelaamaan menneisyyden koulukaveria, jolloin saatte luotua pidempää historiaa jonkin toisen hahmon kanssa heti alusta. Erityisesti lapsuuden kaverit ovat sellaisia, joille kannattaa kirjoittaa vähän pidemmin tarinaa, koska heidät me muistamme yleensä lapsuusmuistoistakin aika hyvin.

6) Muotoile tekstiä selkeiksi luvuiksi. Kun lähtee ajattelemaan omaa elämäänsä taaksepäin, huomaan ainakin itse, että voisin otsikoida sen muutaman alaotsikon alle esim. ”ala-aste”, ”tallityttöaika”, ”Steiner-koulu”, ”ulkomaille muutto” ja vaikkapa ”elämä lukion jälkeen”. Samalla tavalla voisi kokeilla otsikoida hahmon menneisyyttä, jolloin eri sektiot tekevät tekstistä hieman helpommin seurattavan, kun menneisyydestä näkee heti milloin hahmon mielestä hahmo on siirtynyt seuraavaan elämänvaiheeseensa. Sektiot myös pakottavat ja antavat mahdollisuuden hieman pidempään tekstiin, sillä kun kaikki ei ole samaa pötköä niin muut harhaantuvat lukemaan vähän pidempiäkin menneisyyksiä. Varo kuitenkin, ette kadota punaista lankaa sektioiden välillä vaan pidä huoli, että tarina on silti yhtenäinen.

Tälläkin kertaa kommentteihin voi lisätä mikäli mieleen tulee vielä muuta tai olette erimieltä jostakin :)

8 kommenttia:

  1. Varoitan, tässä tulee tekstiä aiheenkin vierestä. En sitten ikinä osaa pysyä asiassa.

    Toisaalta mua aina hieman pelottaa kirjoittaa muiden pelaajien näkyville tiettyjä tietoja, koska jostain syystä aina silloin tällöin jotkut pelaajat onnistuvat (syystä tai toisesta) kuvittelemaan että asiat jotka ovat hahmokuvauksessa ovat tietyllä tavoin julkisia...
    Itse mielummin kirjaan itselleni jonkinlaista omaa yksityistä listaa omaan vihkooni/muuhun muistiinpanosysteemiin tietyt trivia tiedot, joilla syventää peliä. Ja toisaalta ehkä rakastan yllätyksellisyyttä.

    Mutta siis, ihanaa että pureudut tähän aiheeseen, koska usein näkee noita hutaistuja menneisyyksiä.
    Itse vain näen menneisyyden itsessään tärkeämmäksi vain itselleni, en muille pelaajille. Etenkin pitkäikäisten hahmojen menneisyydet on niin polveilevia etten tahdo enää jaksaa pysyä perässä ja päivitellä niitä, joten omat muistiinpanot on huomattavasti kätevämpiä siinä.

    Ja mikäli en ole vielä muistanut sanoa niin ihanaa kun joku on viimein keksinyt perustaa blogin ropettamisesta. Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ihan samaa mieltä, mullekin menneisyys on pääasiassa itselleni tärkeä, mutta adminina täytyy huomioida se, että admin haluaa yleensä nähdä menneisyydet kokonaisuudessaan. Siksi minusta olisi hauskaa, jos adminit useammilla foorumeilla ottaisivat käytännöksi hahmojen hyväksytyksen sähköpostilla, koska sinne voisi sitten huoletta pistää kaiken sälän, jota on ajatellutkin. Täytyy myöntää, että tämä hahmoprokkis-sarja on ehkä vähän liikaakin adminin näkökulmasta kirjoitettu ^^.
      Itse olen muuten hoitanut tuon ongelman, että muut kuvittelevat asioiden olevan yleisessä tiedossa kirjoittamalla hahmon menneisyyden heti alkuun mikäli tieto ei ole yleistä tai ketkä siitä ovat tietoisia. Sillä tavalla mulla ei ole vielä koskaan tullut sitä ongelmaa, että joku kirjoittaisi tavallaan liikaa :)
      Yllätyksellisyys on kyllä ihana juttu, monet pelit mitä olen ylläpitänyt ovat rakentuneet enemmänt ai vähemmän sille, että pelaajat eivät tiedä kaikesta kaikkea, mutta hahmojen suhteen adminia kannattaisi tosiaan infota enemmän. Itse ainakin haluaisin aina tietä koko setin, niin että tiedän mitä peliin hyväksyn :)

      Poista
    2. Tietysti mä olen tottunut pääasiassa siihen että mä saan tiettyjä vapauksia kuuluessani ylläpitoporukkaan, mutta... Muun muassa sen menneisyyden kanssa.

      Tietysti yksi ongelma, mihin kanssa olen törmännyt hahmoesittelyjen kanssa on kun pelaaja lisää kaikkea hyvin epätodennäköistä hahmonsa menneisyyteen/luonteeseen matkien toisten pelaajien hahmoja. Vasta silloin kun pari peliä on jo pelattu.
      Siitä on saatu pari riitaa aikaiseksi...

      Ja siis ihan totta, mä voin myöntää olevani todella huono kirjoittamaan hahmoesittelyjä ja että mun tyylini on se että kirjoittelen ja parantelen esittelyä muutaman pelin jälkeen, mutta pääasiassa vain tarkentaen aluksi luotua tekstiä koska jotenkin se hahmo muovautuu pelatessa parhaiten omaan mieleen ja saa syvyyttä.

      Ja hei, yksi juttu vielä, jota olen yrittänyt sanoa aloitteleville pelaajille: Sitä hahmoesittelyä voi kyllä päivittää tarvittaessa.
      On ärsyttävää kun hahmon esittelyssä ei lue lainkaan niitä tapahtumia mitkä vuosi sitten on foorumilla pelattu ja mitkä oikeasti vaikuttavat hahmon elämään.

      Kiitos. Lopetan aamu/iltaäreän paasaamiseni aiheesta. Ehkä mun pitääkin linkittää tää blogi meidän foorumille.

      Poista
    3. Komppaan täysin tota päivityspuolta, siitä voisi ehkä tehdä vielä juttua tässä hahmoprokkisketjussa ^^
      Ja aina saa linkittää <3

      Poista
    4. Ai niin ja vielä.. Itse olen nähnyt jonkin verran sellaisia hahmojen kehityskaaria, että olen päästänyt foorumille sellaisella vähän aukkoja jättävällä historialla, mikä muuten on vaikuttanut ihan mukiin menevältä ja luonne on ollut oikein mallikas, mutta sitten nimeen omaan hyväksymisen jälkeen pelaaja on lisäillyt hahmoonsa sellaisia piirteitä mitkä eivät olekaan menneet yhteen pelimaailman kanssa. Toki sellainen on pelaajakohtaista, mutta sen vuoksi olen itse ruvennut painottamaan "kokonaisia" historioita, ettei ainakaan mitään lisäilyjä jälkeen päin tule. :P Mutta se tosissaan on toivottavasti ollut vain huonoa tuuria.

      Poista
    5. Siis toki sellainen lisäily ei ole missään nimessä hyväksyttävää. Meillä on käynyt enemmän sellaisia tapauksia kun ensin hahmon perusidea on ollut...

      No esimerkkinä Reitsin (sori, rakastan lempinimiä) tuolla mainitsema hahmotyyppi, joka on kamalan viaton jne. Ja sitten yhtäkkiä koska toisella hahmolla on menneisyydessä esimerkiksi tätä jengitaustaa niin yhtäkkiä tällä viattomallakin tyypillä on sellaista.
      Ja kun vastapelaaja sitten pelaa hahmoaan niin yhtäkkiä hahmo toimiikin aivan toisin kuin hahmokuvauksessa kuvatulle hahmolle sopisi ja... niin.

      Juuri tämän takia mun kaikki hahmot taitaa olla tietyllä tavalla hiukan liioiteltuja. Niiden kanssa ei voi sotkea eikä niiden menneisyyteen oikein voi lisätä mitään koska muuten niiden nykyiset luonteenpiirteet eivät ole kunnolla perusteltuja. Ainoastaan menneisyyttä pystyy syventämään ja tarkentamaan mutta perusasioita ei voi muuttaa.
      Menneisyys kuitenkin lopulta vaikuttaa siihen miksi se hahmo on hieman liioitellun "Jörö", "Vilkas" ym.

      Ja siitä tulee mieleen kun edes niitä hahmokuvauksen tärkeitä osia: Luonnetta ja ulkonäköä ei lueta kunnolla.

      Harmittaa vain järjettömästi että porukka "lukee" hahmoesittelyn ja pyytää peliä ja kun kysyn että oletko aivan varma, koska tämä kyseinen hahmo ei sovi tämän luontoisiin peleihin niin sitä ollaan sitten niin varmoja ja sitten kitistään kun se peli ei etene ja miksi en tee niin ja noin.
      ... minähän varoitin ettei se toimi, koska tämä kyseinen hahmo ei vain toimi tuolla tavalla. Olisit valinnut toisen hahmoni, kuten ehdotin...

      Ota kohteliaisuutena että sun tekstit ja keskustelut saa mut ajattelemaan miljoonaa muutakin asiaa. Herättävät kivasti ajattelemaan.

      Poista
  2. Pakko sanoa, että itse pidän menneisyyttä vähän toissijaisena seikkana hahmotiedoissa. Itse hahmoissa se on toki tärkeä, mutta minusta on olemassa niin menneisyys- kuin myös luonnevetoisia hahmoja, ja hahmon "tyypistä" riippuen tapaan joko paisutella menneisyyttä tai luonnetta. Samalla tavalla määräytyy myös se, minkä kirjoitan ensin.

    Ylläpitäjänä ja kanssapelaajana arvostan hyvin tiiviitä, ytimekkäitä hahmotietoja. Todellisuudessahan vastapelaajien ei sinänsä tarvitse saada tietää hahmosta etukäteen kuin ulkonäkö, ikä, sukupuoli ja ehkä "laji" - eihän hahmo, ellei tunne toista hahmoa jo ennestään, muuta voikaan saada selville toisesta hahmosta heti kättelyssä.

    Tietenkin muut tiedot on hyvä olla esillä jo näin ylläpitäjällisistä näkökulmista, mutta jo summittaisesta menneisyydestä, luonteesta ja voimista näkee jo, onko pelaajalla järkeä päässään ja käykö hahmo yksiin pelimaailman kanssa. En siis henkilökohtaisesti kannustaisi ainakaan varsinaisiin tietoihin rönsyilevien ja yksityiskohtaisten tietojen laittamista, olipa kyse sitten menneisyydestä, luonteesta tai harrastuksista - vaikka eihän se nyt mikään perisyntikään ole.

    Mutta olen ehdottoman samaa mieltä, mitä tulee menneisyyden jaksoihin ja sivuhahmojen säilyttämiseen! On aina harmillista, kun pelaajat kirjoittavat hahmonsa elämään tyhjiössä, ystävittä ja sukulaisitta, aivan kuin sellaisten linkkien mukanapitäminen olisi jokin vaiva. Minusta sellaisista yhteyksistä, muistoista ja linkeistä saa vain entistä runsaammin irti aihetta peleihin ja motivaatiota rullaamaan hahmoa eteenpäin tarinassaan.

    Lisätä voisin, että hahmon menneisyydestä saa oikeastaan monipuolisemman ja tavallisesta kaavasta poikkeavan yksinkertaisesti noudattamalla pelimaailman kaanonia. Esimerkiksi keskiaikaishenkisessä fantasiamaailmassa todennäköinen kasvutarina on varmasti luonnostaan erilainen, kuin mihin meidän 2000-luvun maakalaisessa kulttuurissamme on totuttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omasta mielestäni tavallaan toisen hahmon pelaajana on hauska lukea mitä ihmisten hahmon pitävät taustallaan. Ei niinkään pelaamisen kannalta, vaan fropetuksen kannalta. Toisaalta sen näkökulman olen varmaan perinyt pitkälti tämän kaltaisen analyyttisyyden puolelta, tahtoo tutkia, analysoida ja vertailla ^^' Siksi minusta on tosi harmi, että joidenkin hahmot menevät läpi suppeilla tiedoilla vedoten siihen ettei vastapelaajille "haluta paljastaa liikaa", mutta kyllähän se totta on, että liika on aina liikaa.

      Poista