Minusta hahmoraja per pelaaja on suurimman osan aikaa turha.
En näe sitä konkreettisena, että varsinkin peleissä, joissa pelaajakaarti on
kokeneempaa ja vanhempaa, ylläpidon täytyisi rajoittaa säännöillä hahmojen
määrää. Sanoisin, että suurin osa pelaajista tietää missä oma raja menee ja
milloin aktiivisuus ei enää riitä useammalle. Peleissä, jossa hahmorajaa ei
ole, se kuitenkin toisinaan johtaa siihen, että joillain pelaajilla on, sanotaan
vaikka ylitse 15 hahmoa.
Suurin osa vastaavanlaisia hahmokaarteja pelanneista
pelitovereistani hallitsevat valitsemansa määrän. He potevat huonoa omatuntoa
jokaisesta uudesta hahmosta, vaikken oikeastaan näe siihen mitään syytä. He
ovat niitä aktiivisia pelaajia, jotka tervehtivät uusia pelaajia innolla ja
joilla on juoni jokaista hahmoa kohden. Eivät kaikki näiden pelaajien hahmot
ole aina yhtä aktiivisia. Erityisesti introvertti-hahmot jäävät monesti
vähemmälle, mutta ei siksi ettei niillä olisi mukava pelata, vaan että niille
on yksinkertaisesti vaikeampi luoda tilanteita. Ei kaikilla heidän hahmoillaan
ole aina aktiivista peliä, mutta aina kun sauma siihen aukenee, he hyppäävät
tilanteeseen käsiksi.
Onko hahmojen ”lepuuttaminen” sitten suoranaisesti huono
juttu? Kutsun lepuuttamiseksi sitä, että pelaajalla on hahmo, jolla ei ole
sillä hetkellä mitään konkreettista juonta tai peliä kesken. Tätä tapahtuu myös
niiden pelaajien keskuudessa joilla on vähemmän hahmoja, mutta toisinaan myös
konkreettisesti vähemmän aikaa pelata. Lepuuttaminen nähdään monesti pelatessa
demonina ja huonona juttuna, mutta itse olen kokenut joskus jopa tarpeelliseksi
antaa jollekin hahmolle hengähdysaikaa, jonka jälkeen uusiin juoniin on
helpompi heittäytyä. No tietenkin lepuuttaminen nähdään negatiivisena
erityisesti silloin kun pelaajalla on se yli 15 hahmoa. Silloin ulkopuolisen
silmiin syy on, ettei pelaajalla ole aikaa pelata kaikkia hahmojaan. Tässä
kohtaa haluaisin vain jarrutella ja sanoa, että en itse tekisi johtopäätöksiä
tuntematta, myöskään foorupelatessa.
Kuulun itse niihin pelaajiin, jotka hyvän idean osuessa
kohdalle voivat rakentaa hahmon päivässä. Itse en näe siinä mitään pahaa, koska
(ainakin omasta mielestäni) hahmoni ovat silti aika syväluotaavia ja tarkkaan
ajateltuja. En pidä siis hahmorakennuksen nopeutta huonona piirteenä, mutta
mikäli sisältö kärsii siitä, en katso sitä enää sormien lävitse. Ongelma
tälläisellä hahmonrakennuksella on, että näitä hahmoideoita tuppaa syntymään
aika usein, mikä myös johtaa helposti hahmokaartin nopeaan kasvuun lyhyelläkin
ajalla. Toinen nopeaan hahmojen syntyvyyteen johtava tekijä on sivuhahmojen
vuolas syvennys, jolloin jossain vaiheessa niistä tulee tehtyä varsinaisia
hahmoja.
Hahmojen luonnin aikaväli on toinen tekijä, missä yleensä
saa turpaansa, jos jostain foorumaailmassa saa. Näen monesti, erityisesti
aloittelevien pelaajien kirjoittavan, että ”voi että, olisi niin hyvä idea,
mutten kehtaa heti luoda uutta hahmoa kun juuri tein tuon edellisen.” Ymmärrän
ajatuskulun pointin, halutaan näyttää muille, että osaan olla aktiivinen tällä
yhdellä hahmolla, enkä vain puske uutta peliin. Toisaalta, en näe tässä mitään
järkeä. Mikäli hyvä idea on pelimaailmaa varten olemassa (ja taputus päälaelle
niitä admineja jotka ovat onnistuneet kyseisen inspiroivan maailman luomaan) ja
tähän hahmoon panostetaan kunnolla, on sen luominen maailmaan pidemmän päälle
muillekin pelaajille vain palvelus. Se tarkoittaa käytännössä suurempaa vaihtoehtovalikkoa
muiden pelaajien hahmoille. Ja fakta kuitenkin on, että suurin osa meistä,
vaikka odottelisikin sen kuukauden tai hakkaisikin Pulinaan koko ajan
täyttöviestiä saavuttaakseen sen maagisen 100 viestin rajan, ei loisi yhtään
parempaa hahmoa, kuin jos sen saisi tehdä vapaasti hyvän idean iskiessä.
Oma hahmomääräni on vaihdellut kahden ja kymmenen hahmon
välillä oman pelihistoriani aikana. En osaa tehdä eroa näiden kahden välillä,
sillä itselläni on aina riittänyt aikaa kaikille, sekä kaikki ovat yhtäläisesti
olleet inspiraationi lähteitä, sekä kohteita. Yksi syy siihen on ollut se, että
sidon hahmojani monesti toisiinsa menneisyyden puolesta, mikä helpottaa juonen
mielenkiinnon ylläpitoa. Olen noudattanut rajoja silloin kun niitä on ollut,
mutta kun niitä ei ole ollut, en oikeastaan ole luonut sen enempää hahmoja,
mutta melkein aina nopeammalla tahdilla.
Minusta suuria hahmomääriä per pelaaja on demonisoitu
turhaan. Selkeää on, että tässäkin tilanteessa se vähemmistö, joka käyttää
tilannetta negatiivisesti hyödykseen, on onnistunut mustamaalaamaan kaikki ne,
jotka ovat vastuullisia pelaajia. Alun perin ”hahmoraja per pelaaja pelissä” ja
”hahmojen välissä x-määrä viestejä” – ja ”vain yksi hahmo kuukaudessa tms.” –säännöt
oli luotu pitämään pelissä järki. Voitiin kontrolloida sitä, ettei kukaan
puskenut hahmoa peliin sen enempää ajattelematta tai tappanut samantien hahmoa,
joka kävikin tylsäksi (koska sitä oli harkittu kuukausi, niin eihän niin voisi
tapahtua?). Näennäisesti myös kaikille
hahmoille olisi pitänyt löytyä aikaa. Omasta mielestäni nämä säännöt ovat
kuitenkin fooruroolauksessa historiaan kuuluvaa osaa. Miksi? Koska Suomessa
fooruroolaus on aikuistunut (enkä nyt tarkoita sitä että keski-ikä pelaajissa
olisi noussut, vaan ns. lajin henkistä kehitystä), pelaajat ovat
vastuullisempia ja huolellisempia, laji ei ole enää uutukainen. Ennen
menneisyyksille ja luonteillekin oli minimi sanamäärät, mutta niitäkään
sääntöjä ei juurikaan enää esiinny ja samaa siirtymää ennustan tällekin rajalle
(näissä säännöissä on myös jotain jäänteitä adminien vallankaipuusta ja
ylivallasta, joka on sekin onneksi siirtymässä taka-alalle).
Mielestäni fooruroolipelauksessa täytyy antaa pelaajille
vapaus olla oman onnensa herroja. Se vaatii pelien ylläpitäjiltä
riskinottokykyä, koska kuka tahansa uusi pelaaja voi olla hulttio siitä
vähemmistöstä, joka tuo pahan maun kaikkien suuhun. Pidemmällä tähtäimellä se
kuitenkin mielestäni palkitsee, koska peleissä, joissa hahmorajaa ei ole ollut,
olen henkilökohtaisesti kokenut ilmapiirin olevan vapautuneempi,
ylläpitäjä-pelaaja-suhteen olevan rentoutuneempi ja avoimempi, sekä toki
hahmoja on monesti runsaasti enemmän, mutta niin on sen tuomana myös juonia ja
toisinaan aktiivisuutakin.
Voisin siis tiivistää, että minusta ei ole parempi omata
vähän hahmoja sen enempää kuin paljonkaan hahmoja. Raja menee siinä, missä
kukin sen itsellensä parhaaksi kokee ja muita ei saisi tuomita, mikäli heidän
tiensä on toinen. Muistetaan, että kaikki olemme luovia, taitavia kirjoittajia
(tai ainakin meistä tulee sellaisia fooruropettaessa eikö niin ;) ) ja sitä
luovuutta ei aina kannata rajoittaa säännöillä. Admineille kuitenkin
piilovinkki, että mikäli peliin sitten pyrkii hahmo, joka on vasemmalla
isovarpaalla tehty ja toinen heti perään, älkää pelätkö olla niitä pelin
ylläpitäjiä, joita olette. Te luotte laatutason peliin, siis rohkeasti pyytäkää
enemmän, mikäli tunnette että saatte liian vähän (mutta tehkää se rohkaisevasti!).
Terkuin Acha, (kirjoitushetkellä) 8 hahmoa
Kiitos ajatuksia herättävästä tekstistä ja muutenkin mielenkiintoisista blogipostauksista. Olen ollut piilolukija jo pitkään ja on suorastaan ilahduttavaa, että Mustesoihtu on herännyt jälleen!
VastaaPoistaJa sitten itse asiaan - hahmorajoitukseen. Ylläpidän itse tällä hetkellä peliä, jossa on pahamaineiseksikin tituleerattu hahmorajoitus. En kuitenkaan itse ole kokenut sitä mitenkään pahana asiana, oikeastaan voisin sanoa sen olevan jopa positiivinen asia. Hahmorajoituksesta huolimatta pelimme ilmapiiri on avoin ja hyvä, puhumattakaan ylläpidon ja pelaajien välisestä suhteesta. Kai sitä voisi kutsua rennoksi tekemisen meiningiksi? Toki asiaan saattaa vaikuttaa sekin, että meillä on pieni ja tiivis pelaajakunta (4 pelaajaa, 2 ylläpitäjää), jossa kaikki sujuu ihanan helposti ja vaivattomasti - suunnittelusta ja pelaamisesta aina offtopic-keskusteluun asti. Olemme alusta asti halunneet painottaa pelissämme avointa ilmapiiriä ja siksi rakentavat, mutta silti hyvässä hengessä toteutetut keskustelut pelaajien kanssa ovat tuottaneet tulosta. Olemme keskustelleet pelaajiemme kanssa myös hahmorajoituksesta ja näiden keskustelujen tuloksena hahmorajoitusta on päädytty nostamaan peräti kahdesti, mutta mikään ei kuitenkaan ole niin sanotusti kiveen kirjoitettua.
Syy, miksi päädyimme hahmorajoitukseen oli yksinkertaisesti huonot kokemukset pelissä, jossa pelaajien hahmomäärät kirjaimellisesti räjähtivät käsiin, hahmot alkoivat toistaa toisiaan ja jo olemassa olevat klikit pahenivat entisestään. Kun tilanne kärjistyy siihen, että yksittäisellä pelaajalla on yli neljäkymmentä hahmoa - kyllä, neljäkymmentä - voidaan vain ihmetellä syytä sille, miksi suurimmalla osalla hahmoista ei pelata niille luoduista mielenkiintoisista juonikuvioista huolimatta. Se, että kyseinen tilanne aiheutti pahaa mieltä pelikuvion toisille osapuolille, kirjaimellisesti herätteli. En missään nimessä halua enää koskaan joutua todistamaan vastaavaa tilannetta, varsinkaan omassa pelissäni - ja luojan kiitos minusta tuntuu siltä, ettei niin tule tapahtumaan. Meillä hahmorajoitus on siis toiminut yllättävän hyvin, enkä usko, että se olisi mitenkään rajoittanut yhdenkään pelaajamme luovuutta - tai vaihtoehtoisesti latistanut inspiraatiota. :)