4. joulukuuta 2011

Hittaus - kuun kaksi puolta

Ropetuksen suurin demoni vai luovuuden multihuipentuma?

Yksi aloittelevan roolipelaajan suurimmista ongelmista pelaamisen opettelussa on yleensä demoni, jota kutsutaan hittaukseksi. Tuo englannin kielestä johdettu sana ei kuitenkaan viittaa toisen pieksemiseen, vaikka se voidaan harhaanjohtavasti myös niin ymmärtää. Todellisuudessa hittaus on termi, jota käytetään tilanteesta, missä toinen pelaaja pelaa vastapelaajansa hahmoa. Muita samasta tapahtumasta käytettyjä sanoja ovat mm. autohittaus, sekä haamuohjaus. Hittaus on tapahtuma, joka herättää myös paljon keskustelua, sekä kysymyksiä mistä päästäänkin syyhyn miksi itse halusin kaivaa asian pinnalle.

Pelien kotisivuilta löytyviltä sääntölistoilta sana hittaus löytyy lähes aina. Se sijoitetaan ensimmäisten joukkoon ja yleensä korostetaan esimerkein kuinka väärin se on. Kaiverretaan uuden pelaajan silmiin iso ERROR –teksti tulevia pelitilanteita varten. Aloitteleva pelaaja törmää foorumilla ehkä kerran, kenties kaksi, tilanteeseen, jossa on vahingossa siirtänyt toisen hahmoa tai aiheuttanut tälle tappelussa haavan – ja saa siitä sellaiset huudot, ettei varmasti unohda sitä koskaan. Itse koin molemmat tilanteet aloittaessani foorumiropettamisen, mutta aika näytti myös miten noista opeista päästiin eroon. Kysymys kuuluukin: onko hittaus todella roolipelauksen suuri demoni? Jotta voin selventää vähemmän pelanneille mitä tarkkaan ottaen ajan takaa, nostan muutamia esimerkkejä hittaustilanteista:

a) Pelaaja A kirjoittaa: ”Hahmo B pitää kädessään vesilasia.” Pelaaja C kirjoittaa: ”Hahmo D juoksee paikalle, tönäisee B:tä, joka tiputtaa vesilasin ja saa lasinsirun jalkaansa. Hahmo D kääntyy ympäri ja huomaa D:n jalasta vuotavan verta” -> Pelaaja A huomaa: perhana, hahmoni jalasta vuotaa verta!

b) Pelaaja A kirjoittaa: ”Hahmo E istuu baarissa ja siemailee rauhassa oluttaan.” Pelaaja F kirjoittaa: ”Hahmo G huomaa nurkassa istuvan ystävänsä ja hiipii tämän taakse. Yhtäkkiä G tökkää sormensa E:n kylkiin ja saa tämän vavahtamaan taaksepäin ja kaatamaan oluen päällensä” -> Pelaaja A huomaa: voihan räkä, hahmoni vaatteet ovat ihan oluessa!

c) Pelaaja A kirjoittaa: ”Hahmo H kävelee synkkää metsäpolkua takkiinsa kääriytyneenä matkalla kotiinsa.” Pelaaja I kirjoittaa: ”Hahmo J vaanii H:ta puun takana ja tämän saapuessa kohdalle hyökkää tämän kimppuun, puukottaa tätä rintaan ja juoksee pois paikalta jättäen H:n vuotamaan kuiviin.” -> Pelaaja A huomaa: no voihan helvetti, hahmoni on kuolemanvakavasti haavoittunut ja kuolee todennäköisesti.

Edellä olevat esimerkit ovat hyvä pohja kokonaiskuvalle hittaamisesta: tilanne-erot voivat olla valtavia. Yleensä kun puhutaan hittauksesta siinä kielletyssä muodossa, väitän pelin ylläpidon tarkoittavan C tilanteita. Hittauksessa missä toisella pelaajalla ei ole enää mitään mahdollisuutta vaikuttaa tulevaan, pahimmillaan hahmo kuolee tai vahingoittuu niin, että mahdollisesti samaa aikaa meneillään olevien pelien juonet vaikeutuvat ei ole kerrassaan mitään järkeä. Voisimme yhtä hyvin puhua yksinpelaamisesta. Tässä vaiheessa osa pelaajista vetoaa siihen, että taistelutilanteissa edellä mainittua hittauksen tyyppiä ei voida väittää, mutta se väite on helposti kumottavissa ensimmäisellä esimerkillä. A tilanne olisi voitu kiertää. Pelaaja C olisi voinut täysin hyvin jättää kirjoittamatta siitä mitä lasille tapahtui ja jättää sen vastapelaajan päätettäväksi saiko hahmo haavaa vai ei. Jos kuitenkin tehdään oletus, että kyseessä ei ole kovin hidastempoinen tunnelmapeli, vaan pelissä on juoni mitä halutaan liikuttaa nopeasti eteenpäin ja kyseessä ollut lasin tippuminen on vain sivusälää, on A tilanne todennäköisesti ihan hyvä toimintamalli. Miksi? Koska mitään varsinaista vahinkoa ei tapahtunut. Pelaaja A saattoi yhä päättää paljonko verta vuosi, oliko lasinsiruja muutama, saatettiinko tilanne ohittaa kädenheilautuksella vai päädyttiinkö siitä teholle. Juonikäänteenä tilanne A on saattanut olla hyvinkin rakentava tilanne, nopeatempoisessa pelissä. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että tunnelmapelissä, missä ei ole varsinaista juonta tilanne A saattaa todella häiritä vastapelaajaa, sillä pelin nopeampaan kulkuun ei ole varsinaisesti mitään syytä.

Kaikkein eniten haluan kuitenkin nostaa esille tilannetta B. Kyseessä on kenties hittauksen kaunein muoto eli onnistunut tilanteen luominen, mikä saattaa muodostaa ongelman, muttei vahingoita ketään. Kyse on myös luonnollisesta tilanteesta, mikä olisi täysin mahdollinen meidän kaikkien arkielämässä, miksei siis hahmojemme arkielämässä? Lisäksi tilanteessa B voidaan olla myös kahta mieltä voidaanko varsinaisesti edes väittää, että pelaaja F hittasi A:ta. Omasta mielestäni tilanne on selvä hittaus, mutta olen myös nähnyt suuntautumisia, missä mainittua tilannetta ei pidetä hittinä.

Hittaus on ja pysyy kaksipiippuisena juttuna. Varsinkin aloittelevan pelaajan kannattaa välttää sitä aina syvimpiin syövereihin saakka, sillä kyseessä on ilmiö mikä jakaa pelaajia. Parhaiten pelimaailmassa selviää kun sopii erikseen tulevan vastapelaajansa kanssa, minkälainen hittaus on sallittua ja sopii pelin tyyliin. Uskallan väittää, että kokeneempi pelaaja osaa arvioida tilannetta paremmin ja tietää milloin pelin tyylissä hittaus on turhaa ja mautonta, sekä milloin sen voi jättää pois täysin tarpeettomana. Henkilökohtaisesti kuitenkin tuen hittausta ja toivoisin muidenkin näkevän sen toisinaan mahdollisuutena – enemmän kuin paholaisena ja aloittelijan virheenä. Tärkeintä hittauksen onnistumisessa on kuitenkin antaa vastapelaajalle reaktiomahdollisuus, sekä pitää nyrkkisääntönä sitä, että kaikki mistä jää hahmolle jälki on välttämisen arvoista. Onnea matkaan ;)

(alkuperäinen linkki)

2 kommenttia:

  1. Yli menevä hittaus on kyllä aloittelevan pelaajan pakollinen virhe kerran tai pari, varsinkin innostavassa tilanteessa ja on vaikea uskoa, että olisi ainuttakaan roolipelaajaa joka ei siihen olisi omana keltanokka-aikanaan syyllistynyt....joten nostin kulmiani tuolle kertomuksellesi kauheista huudoista.

    Mä olen aina pitänyt omien hahmojeni hittauksen kohdalla aika löysää linjaa, koska rakastan realistisuutta ja yllätyksiä samalla kun luonnollisesti haluan pitää perusohjat omissa käsissäni; koskaan ei saa päättää hahmoni ajatuksia/reaktioita/puheita, paikasta A paikkaan B voi liikuttaa vain laittamalla oma hahmonsa asianmukaisesti koskemaan ensin hahmooni, ennalta sopimatta saa satuttaa kunhan ei pysyvää vammaa tuota ja tappaminen on tietysti kiellettyä. Koska muutoin nuo menisivät jo äärimmäisen kontrollinvarastamiseksi tai tosiaan veisivät kaiken mahdollisuuden päättää tulevasta. Siinä missä kaiken muun hittauksen näkisin oletusarvoisesti vain realistisena/rakentavana.

    Julistin sen yleiseksi säännöksi kaikissa roolipeleissäni vuosia sitten muotoillen asian oikein yksityiskohtaisesti, jotta kenenkään ei tarvitsisi aina erikseen sopia näistä asioista ja vain niillä jotka haluavat rajoittaa hahmonsa hittausta enemmänkin, on velvollisuus ilmoittaa asiasta. Ja joka tapauksessa tietty se, että jos pelaaja niin vaatii on kirjoitettu hittaus muokattava pois.

    Kun en ole koskaan ymmärtänyt miten mikään peli voisi edetä sujuvasti ja jännittävästi jos joka pikkuasiaan pitäisi kysyä erikseen lupa tai aina vaan 'yritetään' sitä ja tätä jolloin tilanne saattaa venyä naurettavaksi tai ainakin turhaan. Olen kyllä vielä nykypäivänäkin törmännyt roolipeleihin joilla on ääriasenne täyskielto hittauksen suhteen. Muttah...kukin taaplaa tyylillään.

    Tosin, kuten nostit esiin, aina takkuilut voi välttää sopimalla tulevan pelikumppanin kanssa mikä on sallittua ja mikä ei. Minä tosin pyrin tekemään asiasta mahdollisimman vaivatonta ja yksinkertaista eli oletan, että minun peleihini liittyjät ovat suostuneet siihen kirjoittamaani yleiseen lähes kaiken sallivaan sääntöön jos eivät muuta ilmoita.

    Yhtä asiaa olen joskus pohtinut, miten jotkut tuntuvat tosissaan kuvittelevan, että on OK pelata toisen hahmoa täysin omanaan? Siis omassa vuorossaan alkaa puhua toisen hahmon suulla, kertoa sen ajatukset ja reaktiot ja kaikki? Eikö maalaisjärki sano, että kun kyseessä on vuorovaikutteinen tarinakerronta ja jokaiselle on erikseen jaetut hahmot, niin toisen hahmoa ei voi kirjoittaa kuin omaansa? ;D Toisaalta, jos on ihan täysin uutukainen foorumiroolipelien piireissä niin eipä kai tuotakaan välttämättä ihan itsestäänselvää ole, varsinkin kun foorumiroolipelejä voi jossain määrin verrata jatkotarinoihin jossa äskenmainittu on sallittua ja pakollistakin ja jos ko. henkilö on sattunut niitä aiemmin harrastamaan.

    Mutta minä suosittelisin kaikkia aloittelijoita tutustumaan foorumiroolipelaamisen perusolemukseen ja sääntöihin ennen kuin menee aloittamaan pelejä - ja admineille kärsivällisyyttä ja ymmärrystä. En usko, että kukaan aloittelija pahuuttaan mokailee. ;P

    VastaaPoista
  2. Tää nyt on vuosia vanha postaus, enkä oo vielä katsonut onko siitä uudempaa versiota. Mut ite oon noista tilanteista sitä mieltä, että yleensä on ihan ok tökätä toisen hahmoa kylkeen tai tönäistä tms. Mutta sitä ei saisi kirjoittaa, miten toisen hahmo siihen reagoi. Ei siis saa päättää, että toisen pelaajan hahmo säpsähtää tai pudottaa vesilasin. Silloin pelaa toisen puolesta, eikä välttämättä tavalla joka sopii sille hahmolle. Jos kuitenkin haluaa ilmaista toiselle pelaajalle idean, että hahmosi voisi vaikka pudottaa vesilasin ja saada haavan astumalla sirpaleisiin, sen voi tehdä välihuomautuksena viestin jälkeen tai esim. yksärillä.

    Puukottamista taas en koe että voi kirjoittaa tapahtuvaksi, vaan sen täytyisi olla että yrittää puukottaa. Tämä siksi että hahmon vahingoittumisesta saa pelaaja itse päättää. Harmiton kosketus hittauksena ei kuitenkaan yleensä haittaa, koska harvoin toisen hahmolla on tarvetta väistää jokaista tökkäisyä tai olalle taputusta. Kunhan vaan jättää sen toisen hahmon reaktion kuvauksen siitä pois.

    VastaaPoista