20. marraskuuta 2011

Hahmojen pyörteissä (osa II)

Ikuisuuskysymys: mikä on täydellinen määrä hahmoja / pelaaja

Foorumiropemaailmaa ikuisesti puhuttava seikka on ehdottomasti hahmojen pelaajakohtainen määrä. Sitä rajoitetaan, venytetään, vapautetaan, väännetään ja käännetään. Pelien ylläpidot asettavat selkeitä hahmorajoja, sekä saattavat hidastaa hahmojen luontia erilaisilla rajoituksilla, joista lähiaikoina on esiintynyt paljon aikarajaa: 1 hahmo / 1 kk läsnäolo foorumilla. Joskus rajat ovat menneet täysin mahdottomiksi tukeutuen viestimäärään kuten ”Sinulla täytyy olla 1 000 viestiä foorumilla jotta saat luoda seuraavan hahmon”. Toiset pelit kalastavat pelaajia ilmoittamalla kissan kokoisin kirjaimin, että tässä pelissä saat luoda niin paljon hahmoja kuin huvittaa, niin nopeasti kuin huvittaa! Ikuisuuskysymys onkin mikä on optimaalinen hahmomäärä ja miksi? CyberRope-foorumin käyttäjät vastasivat Mustesoihdun kyselyyn aiheesta. Tässä merkinnässä heidän kommenttinsa esitetään nimettöminä.

Kyselystä selvisi, että taas kerran kantoja oli joka sormelle, mutta muutamissa seikoissa vastaajat olivat lähes samaa mieltä. Yksi näistä kysymyksistä koski sitä maagista ensimmäistä hahmoa. Kaikki vastaajat olivat samaa mieltä, että ensimmäisellä hahmolla on vähintäänkin statusarvo, ellei se sitten ole juuri se rakkain hahmo pelissä. Kyselyn mukaan ensimmäinen hahmo kuitenkin saatetaan luoda nopeasti tai hyvinkin huolella syynäten. Aiheen yhteydessä nousi myös esille, että pelaajan aloitellessa roolipelien parissa hahmo luotiin yleensä nopeammin. Itse olen nähnyt adminina monenlaista, on jengiä jotka kuluttavat hahmon luontiin kuukauden ja niitä jotka tekevät sen kuudessa tunnissa (kuulun itse niihin), mutta toistaiseksi ei ole ollut faktaa siitä kumpi tie vie pysyviin, pitkiin inspiroiviin hahmoihin.

Aiheeseen pureuduttiin syvemmin suoralla kysymyksellä: onko helpompi pelata suurta hahmojoukkoa vai pientä joukkoa. Tässä kysymyksessä vastaajat olivat lähes täysin samaa mieltä ja puolsivat pientä joukkoa. Syiksi annettiin mm. ajan parempi riittäminen ja se, että hahmoja on helpompi syventää kun niitä ei ole tuhansia. Itse komppaan enemmän suuria kokoja, sillä kuten yksi vastaajistakin, minusta on helpompaa, että on paljon erilaisia hahmoja pelattavina. Omalla kohdallani suuri hahmomäärä ei myöskään ole vaikuttanut pelaamisen aktiivisuuteen yksittäisten hahmojen kohdalla, mutta fakta on, että kovin suurella joukolla syventäminen käy haasteelliseksi. Suurilukuinen hahmojoukko on kuitenkin pelastus, jos vastapelaajilla on tapana jäädä jumittamaan pelejä, varsinkin jos pelissä on rajattu hahmojen jakaantumisen määrä (= kuinka monessa pelissä yksi hahmo saa olla). Kyselyssä vastattiin myös kysymykseen luoko suuri hahmomäärä pelaajasta hutiloivaa tai epäluotettavan peliseuran kuvaa. Tässä asiassa vastaajat olivat aika erimieltä, mutta kaikki kommentoivat, etteivät tuomitsisi ennen kuin ovat nähneet pelaajan hahmoesittelyt ja seuranneet pelaamista jonkin aikaa. Nopeasti luodut hahmot ovat kuitenkin yleisen mielipiteen mukaan huono merkki, sillä nopeasti kasvava innostus saattaa myös loppua äkkiä. Se onko järkevää rajoittaa hahmojen luomista aikarajalla voi olla ihan hyvä kysymys ja monilla foorumeilla se on toiminut myös ihan hyvänä järjestelmänä, sillä pelaaja on ehtinyt kehittää hahmoaan ajatuksissaan ainakin muutaman viikon.

Pelin juoneen liittyvä kysymys koski sitä millaisen hahmon vastaajat yleensä luovat peliin ensimmäisenä. vastauksista selvisi, että suurin osa valitsee hahmokseen enemmän juonen valtavirtaa vastustavan hahmon, kuin siihen tavallisimpaan juoneen kuuluvan olemuksen. Tätä perusteltiin sillä, että näin hahmoon saa enemmän vapautta. Jos täysi vastarannankiiski on kuitenkin liian radikaali valinta, vastaajista osa ilmoitti luovansa nk. harmaan alueen hahmon, eli jonkinlaisen väliin asettujan. Lisäksi monet myönsivät eri pelien ensimmäisillä hahmoilla olevan samoja piirteitä kuten samaa luonnekarttaa, ulkonäköä ja ikä oli myös usein sama. Omassa pelaamisessani on esiintynyt yleensä hieman toista laitaa ja olen ensin luonut valtavirtahahmon, jotta peliin on ollut helppo päästä sisään ja nähdä se alkuperäinen juoni pelin pohjalla. Haaste tuleekin sitten myöhemmin pelissä: pystyykö ylläpitämään hahmon mielenkiintoisuutta, vaikka se on rakennettu hyvin yleiselle pohjalle vai päätyykö hahmo kohta harmaalle alueelle tai vastarannankiiskiin pelin liikkuessa eteenpäin. Vastarannankiisket aiheuttavat kuitenkin yhden ilmiön kaikissa peleissä, missä vastakkainasettelu on perusmuotona. Nimittäin sen, että noista perusasettelua vastustavista hahmoista tulee nopeasti massaa kun taas niistä, jotka luodaan toivottuun juoneen, tulee erikoisuus. Ylläpidolla on harvoin keinoa estää tätä. Minulle se luo vain kysymyksen siitä, onko perusjuonessa jotain liian tylsää, kun pelaajat karttavat sitä niin helposti.

Tälläkään kertaa ei saatu vastausta optimaaliseen hahmomäärään, mutta ainakin hieman keskustelua ja mielipiteitä aiheesta. Itse komppaan sitä, että hahmomäärä on jokaiselle pelaajalle yksilöllistä, vaikka yleinen ilmiö ropemaailmassa on, että pidempään pelanneet pelaavat aina vain pienempää lukua hahmoja. Kokemus näyttää mikä kannattaa, mutta merkinnän opetus kaiketi oli taas kerran, että tehkää mikä itse tuntuu parhaalta ;)

alkuperäinen kuvan linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti