Sivuhahmo on yleensä
hahmo, joka ei varsinaisesti ole kenenkään pelaajan, jolla ei ole
hahmoprofiilia, tai selkeitä tietoja, eikä yksinään sitä vastaan voi pelata
(paitsi yksinpelissä). Sivuhahmoa voi yleensä pelata kuka tahansa peliin
osallistuva pelaaja ellei muuta sovita. Sivuhahmoja ovat
esimerkiksi hahmon perheenjäsenet (ellei niillä ole pelaajaa), mahdolliset
työkaverit ja samassa tilassa muuten vain olevat ihmiset (esim. ravintolan
tarjoilija tai kahvit päällesi läikäyttävä ohikulkija). Sivuhahmon tärkein
tehtävä on täydentää tarinaa ja luoda siihen syvyyttä. -Acha
Sivuhahmoilla voi luoda itsellensä lukemattomia
lisämahdollisuuksia niin pelin juonen kuin hahmonkin kehityksessä. Kuten olette
ehkä huomanneet, hahmorakennus on yksi suosikki osani fooruroolipelausta ja
sivuhahmot ovat totisesti hahmojen rakennuksen vaietumpi puoli, ehkä juurikin siksi, että aihetta
pidetään monesti myös niin peruskaurana, ettei siitä oikein mainita. Yritän
edetä niin, että saan suurimman osan ajatuksistani pöydälle, joten saatte
alaotsikkoisen postauksen :)
Miksi haluaisin luoda sivuhahmon?
Yleensä et tarkoituksellisesti haluakaan. Sivuhahmojen
hienous on, että suurimman osan ajasta ne syntyvät vahingossa. On hieman
kyseenalaista voidaanko laskea sivuhahmoilla pelaamiseksi se, että mainitsee
kyseisen hahmon, esimerkiksi äidin, tehneen jotain menneisyydessä, joka
vaikuttaa esimerkiksi hahmosi ajatuksiin nykyisyydessä, mutta siinä on yksi
esimerkki, jolloin sivuhahmo syntyy sen suuremmin ajattelematta. Ja sillä
hetkellä, samalla tavalla huomaamatta, olet luonut hahmollesi uuden ulottuvuuden kun hahmosi suhde äitiin tarkentuu. Sivuhahmo voi myös syntyä luonnollista,
enemmän suunnitelmallista reittiä: olet ehkä nimennyt jo hahmollesi
perheenjäsenet hahmon luontivaiheessa ja päättänyt, ettet aio hakea niille
pelaajaa. Silloin olet luonut useamman sivuhahmon hahmollesi
suunnitelmallisesti.
Sivuhahmon syventäminen
Sivuhahmon syventäminen on hyvin mielenkiintoinen tie, sillä satunnaisesti sivuhahmosta jalostuu varsinainen hahmo. Pelkkä nimi ja muutaman sanan serkkukontakti saattaa kasvaa muutaman mutkan kautta niin inspiroivaksi, että hahmo alkaa kutkuttaa varsinaisena hahmona. Sivuhahmon syvennys on kuitenkin ennen kaikkea
omassa päässä tapahtuva prosessi, joka ilmenee muille pelaajille pääasiassa
peliviestin sisällön välityksellä taikka omina muistiinpanoina, mutta koska sivuhahmoilla harvemmin on omaa hahmoprofiilia, on hahmon kehitys enemmän pelaajan oman muistin rajoittama.
En ole koskaan kovinkaan systemaattisesti syventänyt sivuhahmojani,
kuten harvemmin myöskään luonut niitä. Useimmiten oma ketjuni on noudatellut
suurin piirtein tätä kaavaa: pelaan peliä, jossa hahmoni ajattelee jotakuta tai suuntaa tiettyyn paikkaan. Kyse on monesti ensipelistä, johon on
hieman vaikea toisinaan saada täytettä ilman muuta seuraa. Sivuhahmo on silloin
hahmoni esim. kaveri, työkaveri, sisko tai satunnainen ohikulkija. Syvennys tapahtuu seuraavissa
peliviesteissä, joissa hahmoni ajattelee sivuhahmoa enemmän tai käy tämän
kanssa keskusteluja ja samalla toki miettii tämän sanomisia. Tyypillisesti
vahingossa sitä tulee luoneeksi hahmonsa ympärille ylimääräisiä olentoja, joita
kohtaan hahmollasi on erilaisia suhteita ja suhtautumisia. Kun vahinko on
sattunut, on mahdollisuus alkaa miettimään millainen hahmosi suhde on näihin olentoihin
laajemmalla skaalalla. Word pad auki koneelle ja laajapiirteisesti olen joskus keräillyt omia ajatuksiani myös paperille. Millainen oli tämän sivuolennon lapsuus, perusluonne, perhesuhteet, lempiharrastus ja toki minkälainen suhde hahmollani on sivuhahmoon. Aina ruusuja vai löytyykö ryppyjäkin?
Miksi sivuhahmoja kannattaa syventää?
Sivuhahmojen syvennys, oli se sitten pelkkää ajatustyötä ilman sanaakaan julkisella foorumilla tai sitten kaikki vain ohimennen kirjoitetussa pelissä, on mielestäni arvokasta varsinaisen hahmon uskottavuuden kannalta. Hahmo, jolla ei ole suhteita, ei ketään ympärillä, joka ei koskaan ajattele tai tapaa ketään, ei ole uskottava (ellei, taas kerran, se ole tyylittely keino). Luomalla sivuhahmon, jonka kanssa hahmollanne on historiaa, sekä yhteisiä kokemuksia, luotte hahmollenne pohjaa, joka auttaa teitä sekä samaistumaan, että pelaamaan hahmon eri reaktiomalleja. Bonuksena saatte peleillenne rankaa, johon on helppo tarttua, kun muuten kirjoittaminen tökkii (kuten ne kaikkien rakastamat hahmojen ensikohtaamiset ^^).
Juonet hahmon ja sivuhahmon välillä
Tärkeimmät juonet foorupelaamisessa, ne mistä on pidemmän
päälle eniten iloa, pelataan ehdottomasti kahden eri pelaajan hahmojen välillä. Maalauksessa ne pelit ovat muotokuvan henkilö, se jonka vuoksi kuva on tehty, mutta mitä laittaa taustalle? Vaikkapa sivuhahmojuonia. Sivuhahmojen ja
varsinaisen hahmon väliset juonet eivät niinkään ole pelejä vaan pidemmälle vietyjä ajatuskarttoja. Näitä juonia luodessa sivuhahmon ja varsinaisen hahmon raja on kaikista häilyvimmillään, erityisesti jos aiheesta kuitenkin päättää pelata yksinpelin. Tälläisen pienen juonen lisääminen taustalle, kuten vaikka vanhempien eroon reagoiminen, ystävän kanssa käyty riita tai harmitus pomon inhottavia sanoja kohtaan, voivat olla arvokkaita inspiraation hahtuvia varsinaisessa pelissä. Minulle ne juonet ovat myös aina auttaneet jokseenkin ottamaan monipuolisempaa otetta hahmosta ja näin mielenkiintokin hahmoa kohtaan säilyy pidempään.
Esimerkkinä voisin nostaa vaikkapa eräässä pelissä pelaamani
vampyyrin kollegan, Arngrimin, joka esiintyi lukuisissa
peleissä, mutta josta ei koskaan noussut itselleni varsinaista hahmoa (harkitsin yhdessä vaiheessa kyllä). Arngrim oli varsinaisen hahmoni alainen, jolle loin päässäni historian ja hieman seikkaperäisemmän luonteen ulkonäön lisäksi. Arngrim syntyi niin sanotusti päivänselvyytenä ilman suurempaa
suunnittelua, sillä pelissä hahmoni ympärillä töissä erilaisten tehtävien aikana oli
yleensä tiimi.
Sivuhahmolla pelaaminen
Aikaisemmin määritelmässä hahmottelinkin,
että useimmiten sivuhahmoa voi pelata kuka tahansa peliin osallistuva pelaaja.
Tämä on yleistä, mutta pääasiassa vain, jos sivuhahmo on kummallekin täysin
"tarpeeton", esimerkiksi se ravintolan söpö tarjoilija, joka flirttailee pojille.
Mikäli sivuhahmo on osa jommankumman hahmon syvempää taustaa, on tyypillistä,
että vain tämän hahmon pelaaja pelaa kyseistä sivuhahmoa. Tähänkin on poikkeuksia:
joskus pelaajat sopivat keskenään, että sivuhahmon yhdessä pelaaminen kyseisessä pelissä on mahdollista.
Sivuhahmolla voi kommentoida, puhua, hitata (mutta toki
pääasiassa omaa hahmoa, ellei muuta ole sovittu) tai vaikka tehdä juoneen
radikaalin muutoksen: vaikkapa juuri kaatamalla kahvit kahvilassa jommankumman
päälle. (Mikäli kahvi kaatuu kaverin rinnuksille, on syytä tehdä ele niin, että
toisella pelaajalla jää aikaa pelata hahmonsa pois alta, mikäli näin haluaa). Mielestäni osassa peleistä mitä enemmän sivuhahmoa käyttää, sen enemmän lisäsyvyyttä peliin voi
saada, varsinkin mikäli se muuten tuntuu pinnalliselta. Kääntöpuolena liika käyttö tekee pelistä sekavan ja vaikeasti seurattavan, joten varokaa nyt sitten sitäkin. ^^
Kaunista Vappu-aaton aattoa kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti