Kautta
aikain sota, kulttuurien väliset erot, kielimuurit ja muut ylipäätänsä
erilaisuuteen perustuvat seikat ovat kiehtoneet ihmistä, sekä erityisesti
ropettajia roolipelaamisen kaikissa muodoissa larppauksesta fropetukseen. Eikä
mikään ihme, sillä kuinka upeaa olisi esimerkiksi löytää täysin uusi kulttuuri
ja tuntea millaista on, kun ei ymmärrä toisen maailmankuvaa ollenkaan. Lapsesta
asti opimme, että kun kaksi kulttuuria kohtaa, siitä syntyy yleensä sota.
Toisten erilaisuutta ei haluta ymmärtää ja sen sijaan lähdetään luomaan
valtioille rajoja samaan aikaan kun koetaan toinen osapuoli uhkaksi. Tälle
lähtöasetelmalle perustuu kymmeniä fropeja Suomessa. Pääasiassa pelihahmot
näissä fropeissa ovat eläimiä: susia, siivekkäitä hevosia, koiria tai jopa
karvansa värjänneitä pupuja. Mutta hahmon lajin vaihtumisella ei juuri ole
väliä, sillä kaikki edellä mainitut menevät samaan kaavaan.
Paras
esimerkki tulee koiraeläin fropeista, joita on Suomessa kymmeniä. Niiden
lähtöasetelmat ovat vain hienoisesti toisiaan poikkeavia ja nopeasti katsottuna
voisi ajatella, että niiden idea on napattu lasten leikistä, jossa on
tarkoituksena valita jokaiselta riviltä yksi vaihtoehto ja muodostaa näin
lause. Tässä luomispelissä kuitenkin muodostetaan samalla tekniikalla maailma. Laumat
poikkeavat toisistaan usein pääasiassa värin perusteella. Jokaisessa pelissä on
kourallinen pelaajia ja pelin todellinen kulku perustuu pääasiassa hahmojen
välille juotuihin juoniin, sillä rotuvihasta harvemmin saa mitään sen
hedelmällisempää kuin verta ja luita. Osassa näistä laumafropeista juonta on
koetettu höystää jonkin asteisella kastijärjestelmällä, mikä kannustaisi
pelaajia kehittämään hahmoaan, jotta se liikkuisi hierarkiassa eteenpäin. Yksi onnistuneimpia
esimerkkejä tällaisesta on nyt jo lopettanut Riimusudet, jossa
vastakkainasettelun höystäminen hierarkialla teki siitä oman aikansa yhden
suosituimpia susipelejä. Aloitteleva peli saa kuitenkin nopeasti huomata, että
toimiakseen hierarkia-idea tarvitsee huomattavasti enemmän pelaajia kuin
kourallisen ja ylläpitäjien ahneuden vuoksi näissä aloittelevissa peleissä
kaikki mielekkäät hahmot jäävät yllättäen ylläpidolle.
Pelaajavolyymin
alhaisuus on itsessään asia, joka saataisiin hoidettua kasaan julmalla
toimenpiteellä nimeltä kaikkien samankaltaisten pelien yhdistäminen. Tämä nyt
on täysin utopistista ajattelua, mutta mielestäni, jos esimerkiksi kaikki tämän
hetken pienemmät koiraeläinlaumapelit miettisivät hetken yhdessä, minkälaisen
kokonaisuuden heidän peleistään saisi aikaiseksi, voitaisiin luoda jotain
todella hienoa ja kenties uusi suuren volyymin frope. Faktahan on, että
useimmiten adminit ovat admineja nimeen omaan siitä syystä, että voivat istua
oman maailmansa puikoissa, eikä siihen ylivaltaan yleensä huolita edes toista
ylläpitäjää, jonka kanssa omia mielipiteitään tulisi jakaa. Vaikka monissakin
peleissä sille olisi ehkä tarvetta (kyllä, myönnän itse, että olen ollut niin
egoistinen omista ideoistani). Kuitenkin pelien yhdistäminen antaisi pohjan
nimeen omaan suurelle pelaajavolyymille ja sen vuoksi olisi mahdollista
toteuttaa suuria hierarkiaan perustuvia juonia, sekä antaa tilaa myös
hahmoille, jotka poikkeavat valtavirrasta.
Vastakkainasettelussa
on toinenkin perustavanlaatuinen ongelma, jota harvat sellaisen pelin
perustavat huomaavat edes ajatella, nimittäin ne valtavirrasta poikkeavat
hahmot. Niissä lapsena katsotuissa elokuvissa, missä laumavihaa esiintyi, juoni
ei kuitenkaan perustunut sille, että siinä vihassa pysyttiin vaan lopussa uteliaisuus
ja rakkaus aina voittavat ja kapinallinen nuori onnistuu yhdistämään kulttuurit
yhdeksi. Elokuviin juonta ei ole valittu pelkästään opettavaisuuden vuoksi,
vaan myös siksi, että kapinallisuus ja kaavasta poikkeaminen ylipäätänsä
kiehtoo ihmistä. Tämän vuoksi minusta yksi huvittavimpia asioita on, että
näiden rotuvihapelien adminit tekevät kaikkensa kieltääkseen ns. ”erikoisten”
hahmojen luomisen, eli eliminoidaan mahdollisuus luoda nimeen omaan näitä
kansoja yhdistäviä hahmoja. Ja järkeä siinäkin on, sillä eihän kyseessä olisi
enää vastakkainasetteluun perustuva peli, mikäli kaikki hahmot olisivat
rauhalle omistautuneita. Kuitenkin usein näiden rivihahmojen pelaaminen ei
olekaan enää niin mielenkiintoista. Yhden hahmon voi kenties sijoittaa kaavaan,
mutta pelissä, jonka perustusjuoni on pelkässä vastakkainasettelussa, eikä
hierarkia vielä toimi pienen pelaajavolyymin vuoksi nimeen omaan pelaajien omat
juonet tekevät pelille sen oikean pohjan. Ja nuo kiemurat harvemmin sisältävät
nationalismi-kokouksia, jossa ylistetään oman lauman hienoutta.
Olen itse
pelannut useammassa fropessa, joissa vastakkainasettelu on ollut pääjuonena.
Niissä on ilmennyt juuri edellä mainittuja ongelmia ja tyylejä, mutta pelaajana
sitä katsoo hieman eri tavalla. Itseäni vastakkainasettelut kiehtovat siinä
missä monia muitakin, mutta kuulun nimeen omaan niihin pelaajiin, jotka
haluavat luoda niitä valtavirrasta poikkeavia kapinahahmoja. Ensimmäisessä
fropessa jouduin lopettamaan, koska ylläpito osittain närkästyi lentävistä
juonistani, vaikkei mitään niiden kaltaista varsinaisesti säännöissä oltu kiellettykään.
Toisessa pelissä kolmas hahmoni evättiin kokonaan pelkästään kommentilla ”kun
sulla noita erikoisia on jo kaksi”. Itse olin asiasta vielä aika eri mieltä,
sillä ensimmäinen hahmoni oli täysin laumauskollinen, mutta ilmeisesti
sisäänpäin kääntyvä luonne riitti tekemään siitä erikoisen.
Haluan
huomauttaa kaikille tämän tekstin lukijoille, etten millään muotoa halua
mollata näitä pelejä, enkä todellakaan väitä, että kaikki koiraeläinpelit
olisivat samanlaisia, vaan paino sanalla samankaltaisia. Tämän tekstin pohjana
oli lähinnä pohdinta siitä mihin suuntaan fropemaailma on nykyään menossa ja
millä tavoin voisimme ohjata sitä parempaan suuntaan. Pelaajana
vastakkainasettelu on kuitenkin kahdesti syönyt minusta kaikki mehut, mitä
minulla oli pelissä pelaamista kohtaan ja sen vuoksi kehotan kaikkia näiden
vastakkainasetteluun perustuvien pelien admineja katsomaan peliään hetken
todella kriittisesti. Vastakkainasettelussa valtavirrasta poikkeavia ei tulisi
katsoa aina pahalla. Antakaa mielikuvituksen välillä rehottaa ja luokaa
pelaajille myös vapauksia uusien rajojen sijaan. Sillä pelaajia saa myös
houkuteltua enemmän. Selatkaa muiden saman teeman valinneiden pelien sivuja. Leikkikää ajatuksella voisiko nimeen omaan jonkin pelaajan kehittämä hieman valtavirrasta pohtiva hahmo toimia uuden juonikäänteen pohjana. Voisiko peli kehittyä täysin odottamattomaan suuntaan, pois laumavihasta kohti erilaisia tavoitteita? Kaikki tämä on ajatusleikkiä, mutta haluaisin itse nähdä onko näiden pienten, vähitellen hiipuvien pelien adminaista haastamaan kokeneempiakin pelaajia palaamaan aiheen äärelle aina uudellen ja uudelleen. (ja vielä kerran sivumaininta, en tarkoita kaikkien vast.asettelupelien olevan hiipuvia, vaan nimeen omaan niitä hiipuvia sellaisia. Älkää syökö!)
Miettikää, mikä erottaa teidät muista ja tehkää omasta pelistänne se uusi
pelaajamagneetti!
Ja lopuksi,
anteeksi näin etukäteen, kakki ketä loukkasin ^^’
Alkuperäinen osoite |
Oi, jälleen kerran pääsin nyökyttelemään hyväksyvästi tekstiäsi lukiessani :'D
VastaaPoistaFooruropettamista todellakin vaivaa jakautuneisuuden ja samankaltaisuuden ongelma. Itse olen kolunnut enemmän fantasiafooruropeja, mutta niissäkin usein pohjimmaisena erona tuntuivat olevan haltioiden hiusten värit, näin kärjistettynä. Eläinroolipeleihin en koskaan saanut itseäni liittymään, yhtenä syynä tälle oli juurikin lähes jokaisessa toistuva kaksi-laumaa-saarella.
Usein kun valitan fooruropettajien yhteisöllisyyden puutteesta tarkoitan ainakin osittain nimenomaan sitä, miten fooruropet ovat ylläpitäjien nostattamia erillisiä pikkuluotoja, joilla ylläpitäjä usein vielä hotkii enimmät resurssit ja jättää mahdollisesti luodolleen rantautuvat pelaajat pärjäämään kovin vähillä. En todellakaan ymmärrä, mikä klikkiytyneisyyden ja ylläpitäjien yksinvallassa pysymisenhalun lisäksi estäisi esimerkiksi koiraroolipelejä yhdistymästä ellei yhdeksi, niin kahdeksi-kolmeksi isoksi ja elinvoimaiseksi peliksi - ellei sitten ehkä kommunikoinnin ja organisaation puute.
Omalla kohdallani jyrkkä vastakkainasettelu fooruropeissa ei herätä hälytyskelloja ensisijaisesti kuviosta poikkeavien hahmojen kieltämisen takia, vaan siksi, että todella, todella harvat ylläpitäjät ovat todella niin kirjallisesti ja taustatiedollisesti vahvoja, että kykenevät vetämään uskottavan kahtiajaon, olipa sitten kyseessä sotaa, syrjintää tai jengejä. Usein syyn takana tuntuu olevan vain se, että "ihmiset ovat pahoja", "niillä on erivärinen tukka" tai "me ei tykätä noiden magiasta", ja vieläpä useimmiten toinen osapuoli on selkeästi oikeassa ja toinen väärässä. Olisi mielenkiintoista päästä oikeasti pelaamaan vaikkapa sellaiseen fantasiafooruropeen, jossa olisi vahvana teemana valtaväestön ja marginaalistettujen vähemmistöjen väliset eturistiriidat. Keisarikunnan yhtenäisyys ja vahvuus vai vähemmistöjen kulttuuriperintö, ai että siitä saisi paljon hienoja konflikteja!
Ehkä sen verran voisin vielä lieventää kantaani, että minusta tosiaan on täysin hyväksyttävää, että on olemassa muutamia samankaltaisia roolipelejä. Tiedän esimerkiksi, että on olemassa liki samoista lähtökohdista kuin Chênevalie, taikamaailman paljastumisesta meidän maailmassamme, toimiva roolipeli. En kuitenkaan kyennyt edes harkitsemaan sinne liittymistä useidenkin näkökulma- ja mielipideristiriitojen takia, joten perustin omani. On kuitenkin tietenkin eri asia, jos olemassa on parikymmentä hyvin samankaltaista fooruropea, kuin että niitä on pari-kolme.
Haha, ja asianhan voisi myös kiepsauttaa päälaelleen: ongelmana eivät ole monet samankaltaiset roolipelit, vaan pelaajien kokonaismäärän vähyys Suomessa :'D
Hyviä näkökulmia (erityisesti tuo pelaajien riittämättömyys Suomessa ^^). Olen itsekin miettinyt tuota toimivan vastakkainasettlun perustaa, siihen lähinnä viittasin noilla viimeisillä puheillani odottamattomasta käänteestä juonessa tms. lähinnä itse ajattelin noita jo olemassa olevia pelejä.
PoistaItse näkisin pelien yhdistymiselle myös sellaisen seikan kuin ikäerot adminien väleillä, mutta siitä juttua tulossa tulevaisuudessa, joten ei siitä sen enempää tässä :P
Älä turhaan pyytele anteeksi ja mieti loukkasitko sinä nyt jotakuta. Eikö blogia pidetä juuri siksi, että saadaan omat mielipiteet esille? Miten epäkohtia voi korjata, jos kukaan ei niistä huomauta? Jos joku pieni koiraropefanittaja menee vetämään herneet nenään tästä, se kertoo vain siitä, että tekstin kritiikki todella kolahti.
VastaaPoistaSeiso rohkeasti kirjoitustesi takana!
En kirjoittaisi nettiin mitään, jos en seisoisi niiden takana, omalla nimellänihän täälläkin toimin. Mutta kohteliaisuus on silti ihan mukavaa, sillä varsinkin kun kyseessä on fropettajien pienet piirit, joiden lähtökohtaisesti eduiksi haluan toimia, ei ole mitään järkeä saada ketään tuntemaan oloaan huonoksi kirjoituksieni perusteella :) Haluan Mustesoihdun kuitenkin olevan kanava kaikille fropettajille lukea ja löytää asioita. Jokainen fropettaja on minulle yhtä tärkeä :)
PoistaYlläpitäjien ikäerot tai halu roikkua kiinni vallankahvassa kynsin hampain... no, roolipelien yhdistämisongelmissa minun mieleeni tulee vielä sellainenkin mahdollisuus, että peleissä on jokin Juttu, jonka vuoksi ne ovat epäyhteensopivia, olkoon se sitten eroavaisuus magiassa, hahmojen kyvyissä, realismivaatimuksissa, maailmankuvassa, tapahtumapaikkojen rajauksissa tai missä tahansa.
VastaaPoistaOlisi kyllä huikeaa olla tekemässä moista massaropea. Tai edes pelaamassa siinä. En ole koskaan lämmennyt tuolle "tämä on rajattu paikka, jolla ei ole mitään yhteyttä ulkomaailmaan" -ajatukselle, joten mitä enemmän populaa, sitä parempi. Paitsi että moisen adminointi yksinään olisi tuskallista. Varsinkin ellei sitä pysty tekemään täysipäiväisesti, enkä minä ainakaan pystyisi.
Ei sillä, en tuntisi omaperäistä roolipeliä vaikka se kävelisi vastaan kadulla... ainakin päätellen siitä, että olen saanut joskus yhden pelini vieraskirjaan kehuja omaperäisestä roolipeli-ideasta, vaikka omasta mielestäni idea oli niin perinteinen kuin olla voi. Täh. (Siinä muuten olisikin hyvä aihe jollekin tulevalle blogipohdinnalle, eikö vain? "Mikä tekee roolipelistä omaperäisen.")
Henkilökohtaisesti olisin silti hyvin varovainen ennen kuin sanoisin, että "juoni on sota ryhmien X ja Y välillä", siitäkin huolimatta että olen itse ylläpitänyt kahta ns. sotapeliä, joista tosin kumpikaan ei ollut minun kategoriointini mukaan varsinainen sotapeli... (Ja ei, DOTC ei ole sotapeli. Toki siellä on jengisota-sivujuoni, mutta se on juuri sitä. Sivujuoni. Ei pääjuoni.) Ellei pelissä tosissaan keskitytä nimenomaan juuri siihen sotimiseen (ja hyvin harvassa pelissä keskitytään! Kahakka saattaa olla poikkeus, enkä siitäkään ole ihan varma) kyseessä on enemmän miljöö kuin juoni. Ainakin minusta. Tai itse käytän mieluummin nimitystä näyttämö, mutta sama asia.
"Olisi mielenkiintoista päästä oikeasti pelaamaan vaikkapa sellaiseen fantasiafooruropeen, jossa olisi vahvana teemana valtaväestön ja marginaalistettujen vähemmistöjen väliset eturistiriidat. Keisarikunnan yhtenäisyys ja vahvuus vai vähemmistöjen kulttuuriperintö, ai että siitä saisi paljon hienoja konflikteja!" -Reitziluz
Punheed Divided! Imperialistit vastaan nationalistit, puolueettomat ja myötäilijät siinä peesaamassa ja yrittämässä pärjätä kahden tulen välillä. Pitäisi oikeasti yrittää saada se peli pystyyn, mutta olen kai liian hifisti mitä foorumikoodiin tulee, en saa alustaa mieleisekseni. Äh. (Ja aiiiii kuinka tekisikään mieli avata myös Elbenlied uudestaan...)
(Ja koska kommenttini ei mahtunut kokonaisuudessaan, tässä siitä toinen osa)
VastaaPoista"Aloitteleva peli saa kuitenkin nopeasti huomata, että toimiakseen hierarkia-idea tarvitsee huomattavasti enemmän pelaajia kuin kourallisen ja ylläpitäjien ahneuden vuoksi näissä aloittelevissa peleissä kaikki mielekkäät hahmot jäävät yllättäen ylläpidolle." -Astri
Voitte kutsua vallanhaluiseksi, egoistiksi tai miksi tahansa, mutta ette voi muuttaa käsitystäni siitä, että joskus on ihan järkeenkäypää jättää jokin tietty virka tiukasti ylläpitäjän käsiin, vaikka se sitten olisikin koko pelin korkein hahmoille mahdollinen asema. Jos on itse luonut maailman tai vähintäänkin valtakunnan, säätänyt sille yhteiskuntarakenteen ja historian, ja sitten laatinut paitsi nykyhetkeen, myös tulevaisuuteen tapahtumaketjun, joka pohjaa räjähdysherkkään poliittiseen tilanteeseen, kukapa silloin paremmin tietäisi mistä on kysymys, kuin pelin luoja?
Mikäli siis roolipelissä on virka, jonka menestyksekäs hoitaminen vaatii laaja-alaista käsitystä roolipelin maailmasta ja itse peliympäristön ulkopuolisista tapahtumista, ja jonka haltijan puoleen muut sitten voivat kääntyä jos heillä on ongelmia, on tuon viranhaltijan pelaajan täysin loogista olla sellainen, joka tietää asioista eniten. Eli siis ylläpidon jäsen/pelin luoja. Kyse ei ole haluttomuudesta jakaa pelaajille valtaa (päinvastoin! mitä enemmän virkoja on oikeasti pelaajien hallussa, sitä parempi), vaan yksinkertaisesti siitä että tiettyjen asioiden on oltava ylläpidon hyppysissä jotta pelistä tulee tosiasiassa sellainen kuin miksi se on tarkoitettu.
Tai voisihan sitä tietysti jättäytyä itse kokonaan pois pelaajajoukosta ja ohjata tapahtumia vain jostain kulisseista, mutta ei se ole puoleksikaan niin kivaa kuin yrittää lobbata asioita ja toimintamalleja hahmojen kautta. Paino sanalla yrittää. Se ei välttämättä toimi, ja sehän siinä onkin niin kivaa. Ei ikinä tiedä mitä oikeasti tulee tapahtumaan, on vain tieto siitä mihin suuntaan yrittää tapahtumia viedä... ja tieto siitä, mikä on näiden ero, kun tapahtumissa ollaan.
Toisin sanoen, minulla on Unelma. Mutta ei siitä sen enempää, kun ei oikeastaan kuulu tähän. Paitsi että haluaisin oikeasti nähdä, miten tehdään peruskuviota vastaan kapinoiva hahmo, kun siihen peruskuvioon kuuluvat niin konfliktiin yllyttäjät, sitä vastustavat, kuin koko kuvioon täysin välinpitämättömästi suhtautuvatkin... jos joku saa moisen hahmon aikaan, haluan kyllä nähdä sen.
...okei, meni ohi aiheen. Anteeksi.
Tässä keskustelussahan päästään jo melkohyvin sen äärelle onko peli enää pelkästään luojasa parin vuoden olemassa olosa jälkeen, vai kuuluuko se osakseen myös pelaajilleen? Pelaajat kuitenki on vaikuttanu siihen ja muokanna sitä omaan suuntaansa, joten eikö ole väärin että yhdellä henkilöllä on valta päättää mitä voi tapahtua ja olla tapahtumatta? Suosittelisin kyllä antamaan pelaajille mahollisimman suuren vapauden pelimaailmasa suhteen ja luottamaan siihen että annettua vapautta ei väärinkäytetä, mikä varmasti tekee pelikokemuksesta miellyttävämmän kaikille.
VastaaPoistaT:Cross