12. lokakuuta 2013

Tuumaustauko

Hei taas, pitkästä aikaa. Kesä toi tänne ruudun toiselle puolelle hiljaisen kauden, ei pelkästään kiireen, mutta myös muutaman hyvin päin prinkkalaa menneen juonen muodossa (tarinoin henkilökohtaisuudet myöhemmin). Olen kuitenkin itse alkanut taas kirjoitella ja tutkiskella rullaavaa maailmaa ja luvassa on ainakin yksi itseäni kutkuttava uusi fooruroolausmuoto, jota Suomessa ei ole vielä uskallettu kokeilla. Ennen sitä kuitenkin hieman asiaa ^^

Käsi ylös kuinka moni on pidemmän aikaa kestäneen fooruroolausharrastuksensa aikana pitänyt pidempiä kuin yhden/kahden kuukauden taukoja? o/ Niin, ne tuppaavat olemaan varsin yleisiä, osittain valitettavan yleisiä, mutta täytyy kyllä myöntää, että joskus pidemmästä paussista voi olla hyötyäkin. Pitkät tauot eivät yleensä enää nojaa kiireeseen yhtään sen enempää kuin laiskuuteenkaan, vaan tunnetuin syy on inspiraationpuute tai hahmokiinnostuksen lopahtaminen. Jälkimmäiseen on olemassa ennaltaehkäisevä ratkaisu nimeltä huolellinen hahmosuunnittelu, mutta aina ei sen kaikkein hienoimmankaan hahmon siivet kanna tarpeeksi pitkälle, mikäli juonia sen ympärille ei vain kehity.

Itse elin tämän kaltaisessa tilassa keväällä, kun omien hahmojeni ympärillä oli osittain kamala härdelli, mutta toisaalta itse olisin halunnut pelata hieman enemmän tunnelmapohjaista peliä, mikä johti siihen että venytin action-peleihin vastaamista. Näitä tunnelmointipelejä ei kuitenkaan ollut valitettavasti tarjolla. Kaikki se pieni turhautuminen meneillään oleviin juoniin kärjistyi huippuunsa kun päädyimme yhden kanssapelaajani kanssa pahaan väärinkäsitykseen suunnitellun pelin luonteesta ja surkeasti loppuun riipaistu kokoelma nirhaisi oikeastaan sen lopunkin pelikiinnostuksesta, jota olin siihen asti pitänyt yllä.

Alkoi tauko, jonka ylläpitämistä helpotti se, että nekin harvat joiden kanssa mielekästä peliä oli meneillään, olivat samalla tavalla katkolla. Oman pelihistoriani aikana olen pitänyt erimittaisia taukoja, jotkut ovat olleet suurempien juonien tuumaustaukoja, toiset taas uuden paikan etsimistä ja hahmon kehittämistä. Mutta yllättävintä näissä pitkissä tauoissa on, että ne harvemmin ovat kuitenkaan haitaksi pelaajalle itselleen (ollaan nyt itsekkäitä). Useimmiten juuri päinvastoin. Ja kuten aikaisemminkin, tämän pitkän kesäloman jälkeen pääkopan nurkat ovat taas täynnä monia ideoita ja olenpahan vihdoin saanut sitä tunnelmointi seuraakin hahmoilleni.

Näine sanoine toivotan kaunista syksyä kaikille ja esitän samalla miljoonatta kertaa anteeksi pyynnön pitkälle tauolle, mutta afterall luulen että olette siihen jo aika hyvin tottuneet. ^^'' Kiitos teille siitä, että sinnittelette kanssani!

Acha

ps. Aloitan myös arvostelujonon purkamisen Soihdulle tyypillisessä epäjärjestyksessä. Uusia pelejä saa yhä ilmoitella, kuten olettekin aika mukavasti tehneetkin :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti