Uskon itse vakaasti siihen, että fooruroolauksen yksi kannattelevimmista
voimista on onnistunut juonien luominen pelaajien välillä. Parhaimmillaan
pelaajien omat juonet voivat jopa korvata pelin juonen, mikäli se sellaisenaan
ei kykene tarjoamaan pelaajille tarpeeksi kehitystä. Mutta pelaajien väliset
juonet ovat myös taitolaji. Pelin oma juoni on yleensä pääosin ylläpidon
kannattelema ja niin pitkään kun ylläpito peliä pitää käynnissä, niin pitkään
yleensä myös pelin juoni etenee suuntaan tai toiseen. Pelaajien omat juonet
ovat kuitenkin asia erikseen.
Kaksi pelaajaa, joilla molemmilla on oma elämä myös ruudun
takana. Tulee taukoja, tulee lomia, pääsykokeita ja lukuisia muita syitä miksi
juonet saattavat jäädä junnaamaan tai hidastua merkittävästi. Ihanteellinen
tilanne on, jos hidastus tapahtuu molempien päädystä, inhottavinta on, jos
toinen olisi aktiivinen ja toinen paljon poissa. Aktiiviset kuitenkin
ymmärtävät tosielämän realiteetit opiskelusta ja muista menoista, mutta
hankalin on ymmärtää tilannetta, kun toiselta loppuu mielenkiinto kesken
kaiken. Tätä sattuu jatkuvasti siellä sun täällä. Mielenkiinto kaatuu hahmoon,
juoneen tai kenties jopa toisen kirjoittamaan vastaukseen, joka syö pohjan
omalta ajatusketjulta.
Juonet ovat itsessään haastavia, koska tavallisesti kumpikin
pelaaja on mielessään jo luonut jonkinlaisen tapahtumaketjun, jonka suuntaan
peliä vetää. Useimmiten se on yhdessä sovittu, eikä aiheuta kahteen suuntaan
vetämistä. Oman hahmon murha, rakkaussuhde tai kidnappaus ovat tyypillisiä
ennalta sovittuja juonia, koska ne useimmiten vaativat molempien pelaajien
tietoisuuden, sekä luvan hittaukseen (poikkeuksia toki aina on, mutta
keskittykäämme nyt juoniin). Kuitenkin, aina välillä syntyy niitä etukäteen
juonittuja pelejä, joissa kaksi pelaajaa ei ole täysin ollut kärryillä siitä,
mikä yhteinen määränpää on. Itselleni tämä sattui ihan hiljattain ja sen
seuraukset olivat aika ikävät.
Olin itse ajatellut haastavani toisen pelaajan useamman
pelin sisältävään pidempään pelijatkumoon, jossa hahmoillamme olisi aikaa
rauhassa kehittää yhteys toisiinsa kenties ensin vihan kautta. Omasta
mielestäni olin kirjoittanut asioista varsin selkeästi viestiin, jossa ehdotin
juoniketjua. Minun hahmolleni tämä peliketju näyttelisi todella suurta osaa
koko hahmon rakenteessa, koska tarvitsin motiivin saada hahmo kuljetettua
takaisin Ranskasta Aasiaan, vaikka hahmoni ei itse sinne varsinaisesti
halunnutkaan. En ole ihan varma missä kohdassa väärinymmärrys oli tapahtunut,
kun noin reilu kymmenen peliviestin jälkeen vastapelaajani kertoi, ettei
halunnut lähteä pelaamaan hahmojamme pois Aasiaa kohti ollenkaan, eikä halunnut
pelata aihetta kovinkaan pitkään. Kommentti oli eittämättä pettymys ja
valmistauduin itse lopettamaan pelin tuon jälkeen aika nopeasti, sillä se
osoittautui juonen kannalta täysin turhaksi.
Juoniessa voidaan siis toisin sanoen mennä täysin mönkään,
mikäli kaksi pelaajaa eivät ole aivan samalla aaltopituudella asioista. Toki on
onneksi juonia, joiden pysähtyminen tai katkeaminen ei vaikuta niin suuresti
hahmojemme elämään. Onneksi suuriosa juonipeleistä on näitä vähemmän
merkityksellisiä. Itselläni on tällä hetkellä meneillään kaksi peliä, joiden
toiset osapuolet ovat kadonneet pidemmäksi aikaa. Kummankaan motiiveja ei
tiedetä. Minkä jälkeen sanon taas tämän, minkä olen sanonut kymmeniä kertoja
ennenkin: ilmoittakaa pelipareillenne mikäli, olette poissa paria viikkoa
kauempaa. Ilmoittakaa uudelleen kuukauden päästä. Älkääkä jättäkö ihmisiä
roikkumaan, sillä voi olla suuri vaikutus pidemmän päälle myös vastapelaajanne
kiinnostukseen fooruroolausta kohti. Ja olkaa toisinnelle rehellisiä. Jos
mielenkiinto loppuu tai tuntuu siltä, että pelin juoni lähtee suistumaan
sellaisen suuntaan, minne et itse olisi sen halunnut lähtevän. Sanokaa siitä,
varsinkin jos se vaikuttaa omaan kykyysi kirjoittaa peliin uutta vastausta.
Oman pelihistoriani aikana olen pelannut oikeastaan vain muutaman "juonipelin" alusta loppuun saakka. Varsinkin kun kyse on ollut juonijatkumoista, eli useamman pelin kattavista juonista. Olemme kaikki ihmisiä ja taukoja täytyy ymmärtää, mutta itse toivoisin fooruroolausporukoille myös hieman enemmän pitkäjänteisyyttä pelaamiseen.
Kaunista kesää kaikille!
Tämän vuoksi sovin omat juoneni usein IRL-kavereideni kanssa, tosin yhden ihmisen kanssa olen ystävystynyt ihan IRL-ystäviksi asti juuri tällaisten juonipelien ansiosta eli asia meni "väärin päin". Toisaalta ei aina sytytä IRL ystävienkään kanssa pelaaminen, kun pelityylit saattaa olla niin erilaiset tai hahmot eivät vain "klikkaa".
VastaaPoistaKaiketi jos kemiat kohtaavat yleisesti, onnistuu myös pitkät juonipelit helpommin? (=ollaan kiinnostuneita toisesta ihmisestä aidosti) Tällainen on oma kokemukseni. Pelitavalla ja hahmolla on näppinsä pelissä toki...