4. heinäkuuta 2013

Misunderstood Plan

Pitkästä aikaa.. Mutta tässä sitä taas mennään.
Uskon itse vakaasti siihen, että fooruroolauksen yksi kannattelevimmista voimista on onnistunut juonien luominen pelaajien välillä. Parhaimmillaan pelaajien omat juonet voivat jopa korvata pelin juonen, mikäli se sellaisenaan ei kykene tarjoamaan pelaajille tarpeeksi kehitystä. Mutta pelaajien väliset juonet ovat myös taitolaji. Pelin oma juoni on yleensä pääosin ylläpidon kannattelema ja niin pitkään kun ylläpito peliä pitää käynnissä, niin pitkään yleensä myös pelin juoni etenee suuntaan tai toiseen. Pelaajien omat juonet ovat kuitenkin asia erikseen.

Kaksi pelaajaa, joilla molemmilla on oma elämä myös ruudun takana. Tulee taukoja, tulee lomia, pääsykokeita ja lukuisia muita syitä miksi juonet saattavat jäädä junnaamaan tai hidastua merkittävästi. Ihanteellinen tilanne on, jos hidastus tapahtuu molempien päädystä, inhottavinta on, jos toinen olisi aktiivinen ja toinen paljon poissa. Aktiiviset kuitenkin ymmärtävät tosielämän realiteetit opiskelusta ja muista menoista, mutta hankalin on ymmärtää tilannetta, kun toiselta loppuu mielenkiinto kesken kaiken. Tätä sattuu jatkuvasti siellä sun täällä. Mielenkiinto kaatuu hahmoon, juoneen tai kenties jopa toisen kirjoittamaan vastaukseen, joka syö pohjan omalta ajatusketjulta.

Juonet ovat itsessään haastavia, koska tavallisesti kumpikin pelaaja on mielessään jo luonut jonkinlaisen tapahtumaketjun, jonka suuntaan peliä vetää. Useimmiten se on yhdessä sovittu, eikä aiheuta kahteen suuntaan vetämistä. Oman hahmon murha, rakkaussuhde tai kidnappaus ovat tyypillisiä ennalta sovittuja juonia, koska ne useimmiten vaativat molempien pelaajien tietoisuuden, sekä luvan hittaukseen (poikkeuksia toki aina on, mutta keskittykäämme nyt juoniin). Kuitenkin, aina välillä syntyy niitä etukäteen juonittuja pelejä, joissa kaksi pelaajaa ei ole täysin ollut kärryillä siitä, mikä yhteinen määränpää on. Itselleni tämä sattui ihan hiljattain ja sen seuraukset olivat aika ikävät.

Olin itse ajatellut haastavani toisen pelaajan useamman pelin sisältävään pidempään pelijatkumoon, jossa hahmoillamme olisi aikaa rauhassa kehittää yhteys toisiinsa kenties ensin vihan kautta. Omasta mielestäni olin kirjoittanut asioista varsin selkeästi viestiin, jossa ehdotin juoniketjua. Minun hahmolleni tämä peliketju näyttelisi todella suurta osaa koko hahmon rakenteessa, koska tarvitsin motiivin saada hahmo kuljetettua takaisin Ranskasta Aasiaan, vaikka hahmoni ei itse sinne varsinaisesti halunnutkaan. En ole ihan varma missä kohdassa väärinymmärrys oli tapahtunut, kun noin reilu kymmenen peliviestin jälkeen vastapelaajani kertoi, ettei halunnut lähteä pelaamaan hahmojamme pois Aasiaa kohti ollenkaan, eikä halunnut pelata aihetta kovinkaan pitkään. Kommentti oli eittämättä pettymys ja valmistauduin itse lopettamaan pelin tuon jälkeen aika nopeasti, sillä se osoittautui juonen kannalta täysin turhaksi.

Juoniessa voidaan siis toisin sanoen mennä täysin mönkään, mikäli kaksi pelaajaa eivät ole aivan samalla aaltopituudella asioista. Toki on onneksi juonia, joiden pysähtyminen tai katkeaminen ei vaikuta niin suuresti hahmojemme elämään. Onneksi suuriosa juonipeleistä on näitä vähemmän merkityksellisiä. Itselläni on tällä hetkellä meneillään kaksi peliä, joiden toiset osapuolet ovat kadonneet pidemmäksi aikaa. Kummankaan motiiveja ei tiedetä. Minkä jälkeen sanon taas tämän, minkä olen sanonut kymmeniä kertoja ennenkin: ilmoittakaa pelipareillenne mikäli, olette poissa paria viikkoa kauempaa. Ilmoittakaa uudelleen kuukauden päästä. Älkääkä jättäkö ihmisiä roikkumaan, sillä voi olla suuri vaikutus pidemmän päälle myös vastapelaajanne kiinnostukseen fooruroolausta kohti. Ja olkaa toisinnelle rehellisiä. Jos mielenkiinto loppuu tai tuntuu siltä, että pelin juoni lähtee suistumaan sellaisen suuntaan, minne et itse olisi sen halunnut lähtevän. Sanokaa siitä, varsinkin jos se vaikuttaa omaan kykyysi kirjoittaa peliin uutta vastausta.

Oman pelihistoriani aikana olen pelannut oikeastaan vain muutaman "juonipelin" alusta loppuun saakka. Varsinkin kun kyse on ollut juonijatkumoista, eli useamman pelin kattavista juonista. Olemme kaikki ihmisiä ja taukoja täytyy ymmärtää, mutta itse toivoisin fooruroolausporukoille myös hieman enemmän pitkäjänteisyyttä pelaamiseen.

Kaunista kesää kaikille!

1 kommentti:

  1. Tämän vuoksi sovin omat juoneni usein IRL-kavereideni kanssa, tosin yhden ihmisen kanssa olen ystävystynyt ihan IRL-ystäviksi asti juuri tällaisten juonipelien ansiosta eli asia meni "väärin päin". Toisaalta ei aina sytytä IRL ystävienkään kanssa pelaaminen, kun pelityylit saattaa olla niin erilaiset tai hahmot eivät vain "klikkaa".

    Kaiketi jos kemiat kohtaavat yleisesti, onnistuu myös pitkät juonipelit helpommin? (=ollaan kiinnostuneita toisesta ihmisestä aidosti) Tällainen on oma kokemukseni. Pelitavalla ja hahmolla on näppinsä pelissä toki...

    VastaaPoista