22. maaliskuuta 2013

Value of Brainstorming

Fooruroolipelihahmon rakennus voi tuntua ensi alkuun helpolta asialta: täyttää vaan ylläpidon antaman kaavakkeen tuulesta temmatuilla tiedoilla ja kirjoittaa muutaman lauseen käytöksestä ja lapsuuden leikkikavereista. Ikävä seikka on, että monissa paikoissa tämä helppo kuva hahmon luonnista saa pitää asemansa, sillä hahmot menevät läpi melkein millä tahansa asulla. Hahmokuvauksille asetetut sanamääräkriteerit saattavat ylläpitäjien mielestä kannustaa luomaan parempia hahmoja, mutta tosiasiassa sillä ei ole laadun kanssa juurikaan tekemistä, jos menneisyyden vähimmäispituus on 300 sanaa. Ongelma tuleekin siinä, kun tähän matalaan tasoon tottunut pelaaja pyrkii uuteen peliin jossa taso on vaativampi. Isku vasten kasvoja on tuskin vältettävissä.

Uuden pelaajan aloittaessa pelissä on ylläpitäjän vaikea sanoa mitä pelaajalta voi vaatia, koska aikaisempia tekeleitä ei ole olemassa. Siispä ylläpitäjä pitää pelissään tiettyä perustasoa, johon jokaisen hahmon tulee yltää. Minusta olisi silti hyvä ylläpitäjien muistaa myös mukauttaa tasoa ensimmäisen hahmon jälkeen, sillä ensimmäisestä hahmosta yleensä näkee mihin pelaajan rahkeet riittävät ja sen jälkeen voisi vähitellen vaatia enemmän. En toki tarkoita, että ylläpitäjien pitäisi ruveta massahylkäämään hahmoja ja tarttumaan pikkuvirheisiin, vaan kokonaisvaltaista ja rehellistä arviointia hahmon heikkouksista ja vahvuuksista, joiden avulla pelaajan on mahdollista kehittää myös itseään. Ja tähän palautteeseen pelaajan tulisi suhtautua tietysti rakentavasti.

Yksi hyvä tapa kehittää itseään ja omia hahmonluontitaitojaan on brainstormata jonkun tutun pelaajan tai pelin ylläpitäjän kanssa. Varsinkin pelin ylläpitäjän kanssa hahmosta keskusteleminen on todella hyvä tapa aloittaa uudessa pelissä, sillä kelläpä olisi parempi näkökulma siitä, minkälainen hahmo toimii uudessa pelimaailmassa, kuin sen luojalla. Lisäksi pelin ylläpitäjät ovat nähneet hahmon jos toisenkin, sen lisäksi että he asettavat hahmojen laadulle vaatimustason. Mikäli olet vähänkään epävarma hahmostasi tai pohdit sitä sopiiko jokin keksimäsi piirre uuteen maailmaan, ota rohkeasti yhteyttä pelin ylläpitäjään ja kysy asiasta. Voisin melkein vannoa, että uusi pelaaja on melkein pelin kuin pelin ylläpitäjälle aina sen verran tärkeä, että yksikään ylläpitäjä ei jätä vastaamatta kyselyihin. Itse olen konkreettisesti tehnyt hahmostani luonnoksen, jonne olen kirjoittanut sulkuihin kysymyksiä pitkin menneisyyttä ja luonnetta. Pelien ylläpitäjät ovat usein todella läpiluotaavasti ehdottaneet erilaisia toimintamalleja ja antaneet erittäin toimivia, pelimaailmaan sopivia ratkaisuja. Pakko niitäkään ohjeita ei ole tietenkään käyttää, mutta toista mielipidettä kannattaa arvostaa.

Pelin ylläpitäjän kanssa keskustelemisessa on myös toinen hyvä puoli, nimittäin mahdollisuus alkaa irrottelemaan kunnolla. Mikäli mielii pelata ilman suoraa kontaktia ylläpitoon jää vaihtoehdoksi vain noudattaa olemassa olevia rakenteita ja juonia, sekä pyrkiä luomaan hahmo suosituksien sisään. Jos kuitenkin on valmis kyselemään asioista enemmän, saa nopeasti huomata että suurin osa ylläpitäjistä on valmis venymään valmiskriteereistään ja monesti tekevät sen vielä mielellään. Haluatko ravintolallesi oman pelialueen? Luoda täysin oman järjestön? Miltä kuulostaisi jopa pelimaailmaa hieman järkyttävä hahmo? Entä oletko aina haaveillut oman lajisi perustamisesta fantasiapelissä? Kaikki toiveet eivät tietenkään toteudu, sillä ylläpitäjillä on toki heidän oma mielipiteensä siitä mikä sopii heidän maailmaansa, mutta nousemalla esiin ja kysymällä saattaa saada todella yllättäviäkin vastauksia. Suuriosa vaativampien pelien ylläpitäjistä ovat vain hyvillään kun joku yrittää juonia jotain hieman laajempaa!

Alkuperäinen kuva

2 kommenttia:

  1. Aika hauska ehdotus tuo brainstormaus, itse en ole sitä koskaan kokeillut - ja nykyään olen jo sen verran vanha setä, että luotan omiin taitoihini päästä peliin sisään ensimmäisellä hahmoviritelmällä. Ainakin yleensä palaute on lähinnä yksityiskohtiin pureutumista, jolloin ne on helppo korjata paremmiksi.

    Voisin kuitenkin kannustaa oman roolipelin uusia pelaajia toimimaan mainitulla tavalla. Itse olen mielelläni mukana neuvomassa hahmoluonnissa, vaikka se toisaalta saattaakin antaa minusta oikean päällepäsmärin kuvan - etenkin, jos yhtään pikkutarkemmaksi alan. Silti, ideana tuo on oikein hauska ja varmasti joku voisikin rohkaistua liittymään, kun ylläpito vähän enemmän markkinoisi valmiuksiaan opastaa uusia pelaajia.

    VastaaPoista
  2. Tämä!

    Tätä haluan niin paljon lisää fooruropemaailmaan :'D Enemmän yhteistyötä, yhdessä suunnittelua, isojen ja laajalle vaikuttavien mättöjen sekä hahmojen tuomista peleihin. Ylläpitäjän kanssa aivoriihitellessä pelaajat saavat varmasti kuulla myös pelissä muuten menossa olevista juonista, ja pystyvät sitten paremmin hyppäämään niihinkin mukaan - ja minusta olisi aivan ihanaa pelata fooruropessa, jossa oikeasti vähän kaikkien tekemiset vaikuttavat muihin ja muut ottavat ne huomioon omissa peleissään :'D Vähän miten oikeassakin maailmassa kukaan ei elä tyhjiössä, haha.

    Tästä tuli nyt vain hurraahuuto x'D Mutta hienosti sanoit asiasi, ja olen samansuuntaista pohtinut itsekin. Jesh.

    VastaaPoista