Acha

Soihdun synty

Vuonna 2011 olin etsimässä Rope.netille vaihtoehtoista tietolähdettä, josta voisin ammentaa lisää tietoa kasvavaan fooruroolausintooni. Mietin myös uuteen peliin liittymistä, mutta koska monilla listaus-sivustoilla kuvaukset olivat ylläpitäjien itsensä kirjoittamia, ei tarjolla ollut juurikaan neutraalia tai kriittistä näkökulmaa. En löytänyt kilpailijaa tietolähteelleni ja pienen pohdinnan jälkeen päätin kokeilla jotain mitä en ollut ennen yrittänyt: pitää blogia.

Olen aina pitänyt kirjoittamisesta ja nyt kun aihe tuntui olevan sopiva ja mielipiteitäkin riitti muille jaettavaksi, syntyi varsinainen Mustesoihtu. Alkuaikoinaan Soihtu painottui paljon enemmän arvosteluiden varaan, joilla pääasiassa myös lukijat löysivät blogin. Arvosteluissa halusin ottaa hieman erilaisen lähestymistavan, olla antamatta kouluarvosanoja, sekä sisällyttää arvosteluun myös peliesittelyä. Olin myös aiemmin kokenut, että joillakin arvostelijoilla oli pelko kirjoittaa negatiivista ja päätin heti alkuun hylätä sen pelon. Sen sijaan jos paljon negatiivista tuntuu paperille tulevan, en julkaise arvostelua vaan lähetän sen ylläpitäjälle yksityisesti. Jälkimmäinen ajatus tarkentui kuitenkin vasta kun Soihtu oli alkanut saavuttaa suurempaa lukijamääräänsä ja arvostelulla oikeasti saattoi vaikuttaa jonkin pelin kävijämäärään.

Blogi on kokenut matkan varrella usean hiljaisen jakson ja pidätän oikeuden niihin yhäkin. Osa syy siihen, miksi taukoja tulee, on toki oma henkilökohtainen elämäni ruudun toisella puolella, mutta myös toisinaan aiheiden ja inspiraation puute. Kolmen vuoden aikana on silti todistettu moneen kertaan, että hiljaiset jaksot eivät ole kokonaan karkottaneet lukijoita tai minua.

Acha

Olen 1990-luvun alussa syntynyt naisolento, joka harrastaa bloggaamisen ja fooruroolauksen lisäksi maalaamista, valokuvausta, lenkkeilyä, tanssimista ja satunnaisesti ratsastamista. Olen liikkeellä yhä lukiopohjalla, tällä hetkellä opiskelen Tokiossa Yoshida Instituutissa japanin kieltä.
Työnkuvaani on kuulunut baarimikon, baristan, sekä myyjän työ koulun jälkeisten vuosien aikana. Myyjän työ on sijoittunut sisustuselementtien keskelle, mikä vaikuttaa osittain siihen miten paljon kiinnitän visuaalisuuteen huomiota.

Fooruropehistoria

Aloitin fooruroolipelien pelaamisen vuonna 2008 hyvin perinteisellä vastakkain-asetteluun perustuvalla avian-hevospelillä. Jälkeenpäin viestejäni luettua en kokenut täydellistä naamapalmutusta, mikä kieltämättä tuntui aika helpottavalta. Vietin pelissä aikaa hieman rikkonaisesti melkein kaksi vuotta, jonka aikana, pelinjohdosta johtuen, aktiivisuus oli on/off meininkiä. Pidin silti hahmoistani ja lopullinen lähtöpäätös vähän ennen pelin lopullista kuolemista oli vaikea. Lopettaminen ja muutamien muiden pelaajien kanssa juttelu synnytti ensimmäisen kerran ajatuksen omasta pelistä ja niin syntyi Ikras RPG.

Saarimaailmaan perustuva ihmiset-hevoset-lohikäärmeet kombinaatio oli tuomittu kuolemaan hulluuteensa, sillä se olisi alkuun juonen kannalta tarvinnut kourallisen pelaajia. Muutamalla pelaajalla, jotka peliin liittyivät, homma kuoli käsiin nopeasti ja hyvin lyhyen ajan jälkeen yhteisesti päätimme vetäytyä. Pelin loputtua liityin ensin yhteen susi-aiheiseen foorupeliin ja sen jälkeen vielä Vampire Knight –pelistä tehtyyn peliin.

Ensinnä mainitussa kohtasin laajan pelaajakaartin ja huolellisesti suunnittelutyönsä tehneen ylläpidon, sain hyvän vastaanoton ja hahmoja siunaantui muutama. Jälkimmäisessä sen sijaan oli havaittavissa kuppikuntaisuutta ja lopulta lopetin, sillä pelejä ei lähtenyt useamman kuukauden odottelun ja yrityksen jälkeen syntymään. Susipeli koko kolahduksen, kun yhä uudelleen ylläpito vetosi, että hahmoni olivat kaikki liian erikoisia kun yksi hahmoni oli muistisairas ja toinen ujo. Kolmas hahmoni ei siis voinut olla kovia pentuna kokenut. Koin tilanteen syövän mielenkiintoni ja lopetin vain kuullakseni noin puoli vuotta myöhemmin, että koko peli kaatui.

Näiden kahden pelin aikana loin vasemmalla kädellä suurimman rinnakkaistodellisuuteni tähän asti. Kashome RPG oli (tai on yhä, riippuu keneltä kysytään) lukuisten tuntien ja wordin liikahakkaamisen suuritöinen tulos, toinen planeetta, yhteiskuntajärjestelmä ja ah, steampunk ja ilmalaivat avaruusvahvistein. Olen yhä luomukseni suuri fani ja saimme pelaajiakin. Pelissä toimi kaksi rinnakkaista juonta, toinen aikajanalle sidottu, toinen vapaasti juokseva. Pienen hiljaisen kauden aikana, Kashomen suuruudesta ehkä hieman myös itse pöllämystyneenä, loin sen rinnalle pienemmän pelin, Noitavaino RPG:n, joka oli sovellettu, taikuudella höystetty keskiaikapeli. Noitavaino sai todella hyvän vastaanoton ja pakersin sen parissa hulluna. Pelaajia siunaantui ja koko touhua kehuttiin.

Sitten tuli se kohtalokas vuoden 2012 alku. Olin hostannut pelit tyhmästi palveluntarjoajalle, joka ei ollut antanut mitään lupauksia varmuuskopioista tai muustakaan. Palveluntarjoaja ajautui konkurssiin ja yhtenä aamuna kun yritin kirjautua sisään, ei löytynyt koko sivua, ainoastaan ilmoitus konkurssista ja sivuston sulkemisesta. Sinne meni kotisivut, ulkoasut, hahmot ja pelitiedot. Uudelleen rakentamista yritettiin Noitavainon kohdalla, onnistumatta, koska kerta kaikkiaan kaiken sen työn alla oma inspiraationi luhistui. En koskaan julistanut Kashomea lopettaneeksi, kuten tein Noitavainolle, osittain toivoen, että saisin sen vielä jonain päivänä kohoamaan.

Pitkän tauon jälkeen, Soihdun uinuessa siinä siivellä, kokeilin vielä kerran siipiä kompaktilla fooruropella, vain katsoakseni sen palavan helvetissä. Tämä kokeilu, Abrasta RPG, oli kevennetty Kashome huonolla juonella. Heitin pyyhkeen kehään ja aloitin tavallisena pelaajana meidän maailmaamme sijoittuvassa AU:ssa (alternative universe), jossa taikaolennot olivat paljastuneet ihmismaailmalle loitsuineen kaikkineen. Voidaan varmaan ajatella, että kärsin harvinaisen huonosta tuurista, mutta myös tämä peli lopetti noin vuosi sen jälkeen kun olin liittynyt siihen. En halunnut hylätä hahmojani, joten tein ensimmäistä kertaa transferrauksen ja pienillä muokkauksilla siirsin 2/3 hahmoistani Harry Potter-peliin. Täytyy sanoa, etten koskaan kuvittelut pelaavani Harry Potter-pelissä, kirjat toki lukeneena ja ”Potter-sukupolveen” kuuluvana nautin tarinasta, mutten laske itseäni suureksi faniksi. Nautin kuitenkin olostani ja sen hetkinen hahmomääräni ja juonien määrä lähenteli aikaisempaa ennätystäni. Samaan aikaan Soihtu aktivoitui NaNo-projektin avulla, joka lensi päin seinää kumotessani vesilasin koneelleni, jonka jälkeen koneeni oli Saksassa huollossa 6 viikkoa. Japaniin tulon jälkeen kirjoutustahti on taas hidastunut, samalla Potter-pelissäni moni pelaaja lopetti, vieden osan pääjuonistani hautaan, jonka jälkeen myös itse vaihdoin peliä, toiseen HP AU:hun, jonne olen suunnitellut siirtäväni viisi aiemmista hahmoistani.

Hahmoja tällä hetkellä: 7
Pelaan tällä hetkellä: Yhdessä pelissä