tag:blogger.com,1999:blog-5482750960279057958.post7519560339071287630..comments2017-04-01T15:09:52.288+03:00Comments on Mustesoihtu: Epätyhjentävä vastausAchahttp://www.blogger.com/profile/02770914896766251541noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-5482750960279057958.post-67908988268231842222015-12-01T10:07:35.617+02:002015-12-01T10:07:35.617+02:00Hejsun,
Kiva kuulla että on ollut iloa. ^^ Mä vaan...Hejsun,<br />Kiva kuulla että on ollut iloa. ^^ Mä vaan oon tällänen lahna ja postauksia tulee vähän tälläsissä ryöpsähdyksissä, mutta onneks se on mulle näemmä aika monta kertaa annettu anteeks :D En vaan kehtaa vanhoja omia postauksia enää lukea uudelleen, kehitettävää itse kullakin, vähän usemmassakin seikassa ;)<br />- AchaAchahttps://www.blogger.com/profile/02770914896766251541noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5482750960279057958.post-75722622670587201072015-11-30T00:20:50.639+02:002015-11-30T00:20:50.639+02:00Heips,
Sellaista vain halusin todeta, että tää sun...Heips,<br />Sellaista vain halusin todeta, että tää sun blogi on tosi kiva ja hyödyllinen! :D Löytyy sellasiakin huomioita roolipelaamisesta, mitä en ole tullut itse edes ajatelleeksi. Tai sitten olen ajatellut, mutta jäänyt vain epävarmaksi aavistukseksi ilman jonkun toisen näkökulmaa. Täältä voi niin aloittelija kuin kokeneempikin pelaaja löytää paljon hyödyllisiä vinkkejä ja kehitettävää. Tekstisi myös inspiroi roolipelaamiseen ja kirjoittamiseen! Pitää lukea tätä enemmänkin. ^^ <br /><br />~ HopsuAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5482750960279057958.post-71206533459478599532015-11-07T14:23:30.556+02:002015-11-07T14:23:30.556+02:00Hyvää tekstiä. Nämä ovat pitkälti linjassa oman, p...Hyvää tekstiä. Nämä ovat pitkälti linjassa oman, pitkän linjan kokemukseni ja mietiskelyni kanssa aiheesta, ja oikeastaan kokosivat hienosti niitä perusteesejä joita olen itsekin muodostanut ja ajan kanssa noudattanut. Haluaisin tosin tehdä lisäystä kohtaan 8.<br /><br />Odottamaton käänne (tietyissä, etenkin pöytäpelillisissä piireissä tämä tunnetaan Suddenly, Ninjas! -nimellä) voi olla oikein hyvä tapa saada peliin eloa, mutta toisaalta tähän ei kokemuksieni mukaan pidä luottaa loputtomasti. Jos peli tuntuu kamalan elottomalta, olisi hyvä pyrkiä katsomaan myös onko sen peruskuviossa jotakin ongelmaa. Jos siis alkaa tuntua että näitä käänteitä tarvitsisi koko ajan, voi pelistä helposti tulla satunnaisen ja kaoottisen tuntuinen, kun koko ajan paikalle ryntää porukkaa, joku epäilyttävä hiippari hyökkää kulman takaa tai jokin muu hyppää rikkomaan tilannetta. Olen nähnyt ja kokenutkin pelejä, joissa siihen on nojattu aivan liikaa, minkä seurauksena peli on mennyt hyvin yhdentekeväksi sattumankaupaksi. Jos kyse kuitenkin on selvästi yhdestä tilanteesta joka syystä tai toisesta on pysähtyneempi, tai siitä että kummallakaan ei ole hyvää ideaa tai inspistä jatkon suhteen, voi tämä olla oikein hyvä veto.<br /><br />Toinen mahdollisuus äkilliselle ja odottamattomalle käänteelle on raaka skippaaminen. Jos syystä tai toisesta pelaaja kokee, ettei pelissä vain ole sijaa käänteille, olen huomannut hyväksi tavaksi katsoa kohdan jossa voidaan pistää aikahyppy ja siirtyä suoraan vilkkaampaan. Esimerkiksi peleissä, joissa hahmot matkaavat paljon kohti jotakin tiettyä, kaukana olevaa määränpäätä (etenkin fantasiassa, jossa kyse usein on puuduttavasta jalkapatikasta), menee hyvin turhanaikaiseksi pelata joka hetkeä matkasta, eikä sitä ainakaan lyhennä se, että puskista hyppii rosvoja tielle joka käänteessä. Aikanaan matkaamista sisältävien pelaamisesta tuli itselleni huomattavasti mielekkäämpää, kun reteästi vain sovin vastapelaajan kanssa, että jossakin kohtaa voisimme varmaankin siirtyä eteenpäin.<br /><br />Toinen vaihtoehto, vähän samaa mutta vähän mutkikkaammin, on montaasin pelaaminen. Kuten sen, että pelataan pitkä matka muutamana avainkohtauksena, jossa tapahtuu jotakin tai hahmot käyvät esimerkiksi tärkeitä vuorovaikutuksia. Karkeasti mieleen nousee vaikkapa matkakuvaus, jossa pelataan yksi perinteinen rosvojen hyökkääminen, yksi perusteellinen jutustelu iltanuotiolla ja vaikkapa tunnelmia tieltä, kun hahmot mietiskelevät tapahtunutta, referoivat pienempiä juttuja joita ei välttämättä edes näkynyt, ja muutenkin vähän kokoilevat sitä että mitä edessä odottaa. Noin nyt tosiaan aika karkeasti mieleen nousevana esimerkkinä.<br />Montaasi vaatii tietysti enemmän suunnittelua ja ajan tasalla olemista, eikä se sovellu erityisen hyvin peliin jossa haluttaisiin olla enemmän kokoaikaisessa jatkumossa. Mutta toisinaan olen kokenut sen oikein hyväksi.<br /><br />Itse siis kukaties muuttaisin kohdan 8. enemmänkin jonkinlaiseksi säännöksi tyyliin "Älä jätä peliin kuollutta ilmaan joka ei palvele mitään tarkoitusta." Mutta pätevä se joka tapauksessa on.Anonymousnoreply@blogger.com